Horváth: áremelésnek nincs értelme

2009. július 31. péntek 19:48

Horváth: áremelésnek nincs értelme
Egyelőre nincs vészhelyzet a Pannon Volánnál az egyre csak - újabban a áfaemelés miatt - növekvő költségek és a drasztikusan zuhanó utasszámcsökkenés miatt, hiszen az állami vagyonkezelő lenyeli a veszteségeket. A cégnek változásokat kell viszont elindítania, hogy a helyközi kötelező feladatain túl se termeljen hiányt.

Mint azt Horváth Zoltán, a megyei helyközi, és néhány városban (Komló, Mohács, Siklós, Szigetvár) helyi buszközlekedést üzemeltető Pannon Volán Zrt. vezérigazgatója a Pécsi Újság.hu kérdésére elmondta, a cég állami segítséggel képes papíron nyereséget produkálni évről évre. A mai rendszerben ugyanis a helyközi közösségi közlekedés üzemeltetéséből eredő negatívumot a tulajdonos állami vagyonkezelő állja.

Nem élvez ugyanakkor ilyen előnyt a társaság többi működési területe, mint a városokban üzemeltetett helyi közlekedés. Az itt keletkező veszteségek csökkentésében a helyi önkormányzatoknak kellene segíteniük, ám ez Horváth Zoltán szerint sokszor meghaladja a képességeiket. Ugyanígy, a folyamatosan csökkenő utasszám miatt a Frankfurtba és Stuttgartba közlekedő menetrend szerinti járataik is mínuszban vannak, mondja, holott a vagyonkezelőnek az az elvárása, hogy egyik üzletág se legyen veszteséges.

Az utazási igények mindenesetre a pénzügyi válság kirobbanása óta drasztikusan csökkentek, az életszínvonal visszaesése mérsékli a buszozási kedvet, ez pedig a menetrend szerinti helyközi belföldi, a külföldi, a helyi járatokra, valamint különjárati és szerződéses tevékenységre is vonatkozik.

Kérdésünkre, hogy milyen intézkedések kellenek az anyagi problémák kivédésére, Horváth azt mondta, a tarifaemelés egy öngerjesztő folyamatot indítana el, s még kevesebben választanák az amúgy is egyre kihasználatlanabbá váló tömegközlekedést (csak idén huszadával kevesebben döntenek a helyközi buszozás mellett, miközben csak az áfaemelés 200 milliós költségnövekedést okoz).

A vezérigazgató szerint állami szinten kellene végre változtatni, hiszen "amíg az autóval munkába járás intézményét dotálják, sokaknak eszükbe nem jut buszozni. Ha ehelyett adókedvezményt adnának a munkáltatóknak bérletvásárlás esetén, növelni tudnánk a bevételeinket" - mondta. Emellett a nemzetközi vonalon is erősíteni kell, az eddigieknél nagyobb súllyal kezelik majd a marketinget, s az sincs kizárva, hogy újabb nagyvárosokat céloznak meg az EKF évére.

Létszámleépítést idén nem terveznek, hiszen a szakszervezettel történő megállapodás értelmében mind a 840 dolgozójukat meg kívánják tartani. Olyan intézkedésekre azonban sor kerülhet, mint tavaly Komlón, ahol gyéren használt járatokat szüntettek meg.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva