Formai hiba a 6-os pályázatában

2008. november 06. csütörtök 22:49

Formai hiba a 6-os pályázatában
A városon átvezető 6-os főút forgalmának ritmusosabbá tételét és a gyalogosbiztonság növekedését várták attól az EU-s pályázattól a városházán, amelyet az önkormányzat a Magyar Közút Kht.-val közösen nyújtott be. Bár a szakma szerint a három nagy forgalmú kereszteződés átépítése a jövőre várható pécsi útfelújítási megaprojekttel kapcsolatos nehézségeken is segített volna, mindebből egyelőre nem lesz semmi. Az akár százmillió forintos forrást is ígérő pályázatot formai okok miatt "dobták vissza", a város pedig az önrészt inkább a Maléter Pál úti csomópont lámpássá alakítására különítette el.

Mint arról februárban beszámoltunk (lásd kapcsolódó írásunkat - a szerk.), a város és az állami közútkezelő a Regionális Operatív Programon belül olyan fejlesztésekhez vett volna igénybe forrást, amelyek mind a forgalom csillapítására, mind a gyalogosok védelmének növelésére, illetve a dugók elkerüléséhez is nagy segítséget nyújthattak volna.

Dugót okoznak

A 6-os út veszélyes és zsúfolt kereszteződéséinek átépítése azért is lett volna fontos, mert 2009-ben elindul az eddig soha nem látott útfelújítási program Pécsett, amely egyben azt is jelenti: az autósok kiszorulnak az éppen aszfaltozás alatt lévő szakaszokról.
A cikkben leírt, tervezett fejlesztések megvalósulásával valamicskét enyhíteni lehetett volna a jövő évi beruházásokkal és útépítésekkel járó közlekedési káoszon.

Teljesen át akarták építeni a 6-os főút Bajcsy-Zsilinszky utcai, Tüzér utcai és Páfrány utcai csomópontjait, oly módon, hogy plusz kanyarodó sávokat biztosítottak volna a jobbra kis ívben kanyarodó gépjárműveknek. Emellett a gyalogosok dolgát is megkönnyítették volna azzal, hogy biztonságuk növelésére járdaszigeteket építenek.

A pályázatot azonban formai hibásnak minősítve dobta vissza az irányító hatóság, így a százmilliós forrást máshonnan kell előteremteni.

Ezzel kapcsolatban Sík László Lajos, a pécsi önkormányzat kommunális bizottságának elnöke elmondta, a város nem tesz le azon szándékáról, hogy a fenti kereszteződések nagyobb áteresztőképességűvé, és biztonságosabbá váljanak a jövőben. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a csomópontok kezelését a Magyar Közút végzi, így a jövőben az önkormányzat és a társaság - időközben már elindult - egyeztetéseinek függvénye, mikor és milyen módon lehet a fejlesztésre pénzt keríteni.

Az mindenesetre - Sík László Lajos szerint - biztos, hogy a Sopianae-terv első ütemébe nem lehet bevonni ezeket az átépítéseket, mivel az érintett utcák, csomópontok listája már elnyerte végleges formáját. Amennyiben marad pénz, és elindul a második ütem is, akár juthat városi forrás is a rendőrség szerint erősen indokolt beavatkozásokra.

Árki Sándor, a Magyar Közút Kht. területi főmérnöke azt mondta, folyamatosan figyelik kollégái a pályázati lehetőségeket, és amint újra lesz hasonló esély, megpróbálnak forrást teremteni a csomópont-fejlesztésekre.

Képünkön: a 6-os út egyik nagy forgalmú kereszteződése. Ehhez hasonlóan könnyebben átjárhatóvá kell tenni a többit is.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva