Fiatalabb buszok, változó menetrend

2008. november 11. kedd 20:03

Fiatalabb buszok, változó menetrend
Keczer László, a Pécsi Közlekedési Zrt. új vezérigazgatója minap kezdett ismerkedni a társasággal és a pécsi viszonyokkal, de már most kijelenthető: azzal, hogy a Mecsek Busz Kft. egyelőre 32, majd nemsokára 49 százalékos tulajdonossá válik a társaságban, nagy változások indulnak el a cégnél. Akár a teljes járműparkot is lecserélhetik, s az eddig megszokott buszközlekedési vonalak is módosulhatnak.

- Amikor szóba került a Mecsekbusz Pécsre érkezése, Széles Gábor vállalkozót sejtették a háttérben. Volt ennek valamilyen alapja?
- A Mecsekbusz Kft.-nek semmilyen kapcsolata nincs Széles Gábor úrral, ez egy megalapozatlan információ volt.

Névjegy

A makói születésű Keczer László közlekedésmérnöki végzettségét Budapesten szerezte. Székesfehérváron telepedett le, s az Alba Volánnál dolgozott üzemvezetőként majd igazgatóként - tevékenyen részt vett a tiszta profilú személyszállítási részleg leválasztásában, racionalizálásában. Később a magántulajdoban lévő Eurobus-Invest vezérigazgatói székébe kerül, s két felvidéki város tömegközlekedési társaságának privatizációját is levezényli. Nős, öt gyermek édesapja. Székesfehérvári otthonából egyelőre nap mint nap ingázik Pécsre.

- A döntéshozók nagy jelentőséget tulajdonítottak az üzletrészvásárlásnak, új buszok beszerzését ígérték az embereknek. Hány új jármű érkezhet Pécsre?
- A társaság átvilágítását követően tudok hiteles választ adni erre a kérdésre. Természetesen az a célunk, hogy a lehető legrövidebb időn belül az utasok számára is érezhetően emeljük a szolgáltatási színvonalat. Ennek csak egy része a járműpark fejlesztése, viszont legalább ilyen fontos az eljutási idők csökkentése, a korszerű utaskiszolgálási létesítmények kialakítása, az utazási igényekhez rugalmasan alkalmazkodó menetrend kidolgozása. A közösségi közlekedés versenyképességének növeléséhez szükséges forgalomszervezési intézkedések és kisebb beruházások megvalósításában (pl. megállóhelyek építése) feltétlenül számítunk a pécsi önkormányzat támogatására is. Meggyőződésünk ugyanis, hogy a kedvező változásokhoz szükséges együttműködés az önkormányzati testületekkel sikeres lesz és képesek leszünk az EKF időszakára európai színvonalú közlekedési szolgáltatásokat biztosítani a városlakók és a vendégek számára.

- Elképzelhető a jelenleg hatályos Mercedes-szerződés felmondása?
- Szakmai meggyőződésem, hogy a közösségi autóbusz-közlekedésben 1-5 éves, azonos gyártmányú járművek üzemeltetése a leggazdaságosabb, hiszen a fenntartási költségek mértéke a tíz évesnél idősebb buszok esetén jelentősen emelkedik. Arra a kérdésre, hogy milyen gyártmányú autóbuszok közlekedjenek Pécsett a jövőben, még korai lenne válaszolni. Mindenesetre nyitottak vagyunk bárkivel az együttműködésre, s az érdemi tárgyalások napokon belül el is kezdődnek.

- Hogyan érinti az utasokat az új tulajdonos megjelenése abban a tekintetben, hogy kell-e számítani járatritkításokra, az útvonalak módosítására?
- Talán köztudott, hogy az érvényben lévő menetrendet társaságunk nem módosíthatja, hiszen egyértelműen önkormányzati hatáskörben lehet csak azt megváltoztatni. Természetesen a javaslatok szakmai előkészítése társaságunk feladata. A város egészére kiterjedő elemzés előkészítése már folyamatban van, célunk a térben és időben változó utazási igények felmérése és a közösségi közlekedés versenyképességét biztosító új modell kidolgozása egy éven belül.

- A változások a tarifákat is érintik?
- Tudni kell, hogy az elmúlt három évben az pécsi utazóközönség tűrőképességét próbára tévő tarifaemelésekre kényszerült a PK Zrt., aminek több oka van. A helyi autóbusz-közlekedési társaságok árbevételei három forrásból származnak (utasok, önkormányzat, állam). A közelmúltig az állami költségvetésből biztosított árkiegészítés a tanuló/nyugdíjas bérletek bevételeit kiegészítette az összvonalas bérletek áráig. Három éve azonban a kedvezményes bérletek árkiegészítése változatlan mértékű maradt (Lásd grafikonunkat, KLIKK IDE! - a szerk.), ezért - miközben közel kétszeresére emelkedett az utasok által fizetett díj - folyamatosan nőtt az állam által le nem fedezett díjkülönbség mértéke. Ennek megfizetését az utasok és az önkormányzat voltak kénytelenek magukra vállalni. Ehhez hozzá kell adnunk a 65 év felettieknek járó és egyéb ingyenes utazási kedvezmények teljes körű, korrekt ellentételezésének hiányát (ami az állam kötelessége lett volna, hiszen ő határozta meg a kedvezményeket) azért, hogy tisztán lássuk milyen okok kényszerítették több száz millió forint többlet teher vállalására a pécsieket. Az elmúlt három évben a drámai mértékű díjszintnövekedés következtében természetesen jelentős utasszám csökkenés következett be. Megítélésünk szerint elérkeztünk az utasok számára elfogadható árszínvonal közelébe. Mindezek figyelembevételével szerény mértékű (átlagosan 6,8 százalékos) díjszintemelési javaslatot nyújtottunk be az elmúlt héten az illetékes önkormányzati hatósághoz.

- Mi lesz a dolgozókkal? Van akinek szednie kell a sátorfáját a menedzsmentben vagy a beosztottak közül?
- Tevékenységünket a szó szoros értelmében az utcán végezzük. Munkánk színvonala jelentős mértékben befolyásolja az itt élők és ide látogatók életminőségét. Ez óriási felelősség, amelyet minden munkavállalónknak fel kell ismernie, függetlenül a társaság szervezetében betöltött szerepétől. Az utasokkal közvetlen kapcsolatba kerülő munkatársainktól és a mögöttük álló szervezetben dolgozóktól a szolgáltatói hozzáállás legmagasabb színvonalú megvalósítását várom el. Minden dolgozóra szükség van, aki képes szolgálatként felfogni a munkáját, aki elkötelezett az igényesség és a fejlődőképesség mellett. Meggyőződésem, hogy az buszvezetők, az ellenőrök, a bérletpénztárosok és a forgalomirányítók képesek kedvező hozzáállásukkal a velük kapcsolatba kerülő utasok mindennapjait örömtelibbé tenni. A társaság menedzsmentjére számítunk, tudásukra, tapasztalataikra természetesen szükségünk van. Értékrendem szerint az együttműködés időtávját nem a múltbeli érdemek, hanem a jelenben megvalósuló hozzáadott érték minősége és mennyisége határozza meg a vezetők esetében is. Hasonló helyzetekben azt tapasztaltam, hogy a megváltozott feltételrendszer kedvező hatással van a vezetők hozzáállására, szakmai tevékenységükben és emberi kapcsolataikban jelentős megújulásra képesek.

Kép és szöveg: Korb Zoltán