Ezt is benézték a libsik: nem, nem igaz, hogy csúszik az M6-os befejező szakaszának építése

2023. április 01. szombat 19:24

Ezt is benézték a libsik: nem, nem igaz, hogy csúszik az M6-os befejező szakaszának építése

Futótűzként terjesztette el a dollármédia, hogy "egy tervezési hiba", "óriási baki" miatt csúszni fog az M6-os autópálya befejező szakaszának átadása Bóly és a horvát határ között. Lapunk érdeklődésére azonban az Építési és Közlekedési Minisztérium cáfolta az értesülést: az eredeti ütemezés is számolt azzal, hogy a 600 méteres szakasz eltérő időben valósul meg az átvétel körüli jogi kérdések rendezése miatt, ez azonban nem befolyásolja az átadás időpontját.

 

"Tervezési hiba miatt csúszhat az M6-os autópálya építése, mert a mohácsi csomópontnál egy körülbelül 200 méteres szakasz nem került be se a közbeszerzési eljárásba, sem korábban a tervpályázatba sem.

A baki miatt újabb kivitelezői tendert kellett kiírni erre az útszakaszra. Ez ahhoz vezet, hogy tovább csúszhat az M6-os megvalósulása a horvát határig", többek között ezt olvashattuk a balliberális sajtóban.

A dollármédia azonban ezt is benézte. 

Lapunk érdeklődésére szombaton az Építési és Közlekedési Minisztérium cáfolta a híresztelést:

"Az eredeti Koncessziós Szerződést 2007. novemberében a Gyurcsány-kormány kötötte meg a külföldi cégek alkotta MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.-vel.

A kérdéses szakasz a koncessziós szerződés hatálya eső területen található. A szakasz terveire az építési engedélyt a koncessziós társaság szerezte meg.

2021-ben kezdődtek meg a tárgyalások a hiányzó szakasz megépítéséről, melynek eredményeként 2022-ben a Magyar Állam és a koncessziós társaság megállapodott, arról, hogy a hiányzó szakasz építtetője a NIF Zrt. legyen.

A megállapodást követően vált lehetőség arra, hogy a 600 m építésére vonatkozó terveket a NIF Zrt. a koncessziós társaságtól átvegye és közbeszerzési eljárás előkészítése megindulhasson.

A közbeszerzés kiírása 2022 októberében meg is történt. Jelenleg bírálati szakaszban van.

Az eredeti ütemezés is számolt azzal, hogy a 600 méteres szakasz eltérő időben valósul meg az átvétel körüli jogi kérdések rendezése miatt.

A 600 m-es szakasz az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatását után, a szerződés hatályba lépését követően 12 hónap alatt készülhet el.

Az M6 Bóly-Ivándárda szakasza úgy lett megtervezve és a hatóság úgy adta ki az építési engedélyt, hogy enélkül a 600 m nélkül is tudna a forgalom folytonosan bonyolódni, fel tudja használni a csomópont gyűjtő-elosztó sávjait, amivel a folytonos haladás biztosítható."

Azaz: nem igaz, hogy mostanában derült ki, hogy az ominózus rész kapcsán jogi problémák adódtak, ahogy az sem, hogy emiatt csúszna a szakasz üzembe helyezése.

A Bóly és a horvát határnál fekvő Ivándárda közötti 20 kilométeres utat a STRABAG Építő Kft. és Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma kivitelezi nettó 88,6 milliárd forintos szerződéses értéken.

 

 

A szakaszon már elkészültek a töltések és a bevágások, javában folynak az aszfaltozási, valamint a pályaszerkezet- és műtárgyépítési munkák.

 

 

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásának alapkövét 2021 júliusában helyezték el, a projekt emlékezetes híre volt, amikor teljes harci díszben pompázó katonák avar kori sírjait tárták fel.

Az érintett szakasz 26,6 méteres koronaszélességgel és burkolt leállósávval készül, és három külön szintű csomópont is épül hozzá: az M6-M60 elválási, a Bóly-keleti és a Villányi csomópont. A beruházás során komplex pihenőhely létesül Nagynyárádnál, komplex ellenőrzőhely Ivándárda mellett és mérnökségi telep Babarcon.

 

 

 

Ezeken felül 16 műtárgy épült és épül, melyek közül a legjelentősebbek a Villány-Mohács vasútvonalon átvezető híd, illetve a Majsi-vízfolyás és a Szilvás-patak feletti völgyhidak.

 

 

 

Egy további jelentős részeleme a projektnek az M6-os autópályát a Szilvás-patak völgye felett átvezető völgyhíd.

A híd 95,4 méter hosszan ível át a völgy felett, az alátámasztását 6 darab, közel 10 méter magas pilléroszlop biztosítja.

 

 

A völgyhíd kivitelezésének érdekessége, hogy 160 darab előregyártott, 90 centiméter magas feszített vasbeton "I" tartót emeltek be, melyeknek összes hossza 2976 méter.

 

 

 

 

 


 

M. B. - Fotó: Főmterv Zrt.