Emeletes busz, buszsáv, villamos

2010. július 27. kedd 18:40

Emeletes busz, buszsáv, villamos
Korábban írtunk arról, hogy folyamatban van Pécs 2020-ig terjedő közlekedésfejlesztési tervének kidolgozása, valamint új fejlemények is napvilágot láttak a buszok beszerzésével kapcsolatban. Többek között erről kérdeztük a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület (PTKE) elnökét.

A PTKE 2009-ben alakult azzal a céllal, hogy előmozdítsa a térség közlekedési szolgáltatóinak együttműködését, hatékonyabbá tegye a közlekedésfejlesztést, nagyobb hangsúlyt adva az utasok véleményének és a civil kezdeményezéseknek. A napokban ismertté vált fejleményekről beszélgettünk Gimesi Zoltán egyesületi elnökkel.

– Az elmúlt héten az utolsó stádiumba értek a tárgyalások a Mecsek-Busz Kft. és az önkormányzat között, így elvileg már nincs akadálya az őszi buszbeszerzésnek. Páva Zsolt polgármester úgy nyilatkozott, hogy vizsgálják az emeletes buszok közlekedtetési lehetőségeit, ugyanis a gyártó MJT ilyen járműveket is forgalmaz. Valóban lenne értelme az emeletes buszoknak Pécsett?

– A csuklós vonalakon lehetne a kedvezőbb helykihasználás miatt bevetni őket, ám esetükben mindenképpen számolni kell a hosszabb ideig tartó utascserével. Pécs földrajzi fekvéséből adódóan ráadásul elég sok az éles kanyar és az emelkedő, így valójában kevés az a viszonylat, ahol bevethető. Azonban én személy szerint kuriózumnak tartanám az emeletes buszok megjelenését, turisztikai szempontból is nagy jelentősége lenne.

– Folyamatban van a város közlekedési koncepciójának elkészítése, amelyben a nemrég lefolytatott utasfelmérés eredményeit is felhasználták. Ezek alapján a Zsolnay, Rákóczi és Siklósi úton buszkorridorok (sávok) létesülnének, néhány csomópont átépítésével. Ez megoldás a sokkal nagyobb terhet jelentő villamosberuházás helyett?

– Én jó ötletnek tartom, mert ezáltal az utazási idő csökkenthető lenne: a buszoknak nem kellene csúcsforgalomban a dugóban állniuk. Ugyanakkor szerintem ez csak átmeneti megoldásnak jó, ezeken a sávokon a későbbiekben villamospálya kialakítása lenne szükséges, mert a villamosok környezetvédelmi, hatékonysági szempontból egyértelműen a buszok előtt járnak.

– Minden bizonnyal komoly fejlesztések, változások következhetnek Pécs közlekedésében, legelőször az új buszokkal kapcsolatban. Mekkora hatást képes gyakorolni az egyesület a közlekedési szolgáltatókra, illetve melyikkel milyen a viszony?

– Hatást nem gyakorlunk senkire, inkább úgy mondanám, hogy javaslatokat szeretnénk tenni bizonyos közlekedési megoldások és fejlesztési lehetőségek bevezetésére, létjogosultságának a megvizsgálására.

Wágner Szilárd - Fotó: Kováts Judit