Elképesztő: Pécs közelében öt, másutt is csak hétszázalékos az M60-as sztráda kihasználtsága

2014. március 02. vasárnap 20:46

Elképesztő: Pécs közelében öt, másutt is csak hétszázalékos az M60-as sztráda kihasználtsága

Bár még csak a 2012-es adatok a „legfrissebbek", az autópálya kihasználtságát illetően a tavalyi, még feldolgozás alatt álló forgalmi mutatókkal kapcsolatban sem lehetnek illúzióink. Két éve a sztráda baranyai szakaszát átlagosan négyezren sem használták naponta, Pécs közelében pedig ennél is alacsonyabb volt a forgalom. 

Tovább zuhant az M60-as autópálya kihasználtsága. A közútkezelő társaság forgalomszámlálási adatbázisában egyelőre még csak a 2012-es adatok hozzáférhetők, azok azonban elképesztően alacsony mutatókat tartalmaznak a Baranyát átszelő sztrádára vonatkozóan. 

A Bóly és Pécs között vezető pályán három ponton számlálták a forgalmat. Bóly térségében ennek alapján naponta átlagosan 3995 jármű használta a sztrádát, a kisvárostól pár kilométerrel távolabb már csak 3858. Mindkét érték hétszázalékos kihasználtságnak felelt meg. Pécs előtt tovább csökkent a forgalom, ott már csak 2853 járművet számláltak, ami ötszázalékos kihasználtságot jelentett.

Mindez azt jelenti, hogy a korábbiakhoz képest is csökkent a forgalom: 2010-ben még 5 854, 2011-ben 5 151 jármű használta naponta átlagosan az M60-ast.

Mennyibe fáj ez nekünk?

A sztráda megépítése Dunaújvárostól Pécsig 380 milliárd forintba került. Az Állami Számvevőszék jelentése szerint a magánberuházás révén elkészült autópályáért évente 33,6 (!) milliárd forintot fizet az állam a befektetőknek.

Összehasonlításul: a Pécs és Mohács között vezető 57-es főuton 2012-ben 8800 jármű koptatja az aszfaltot naponta.

Minden bizonnyal tavaly sem nőtt jelentősen, sőt, talán semennyire sem az autópálya forgalma, ugyanis arról a teherautó-sofőrök egy része is leszokott az útdíj nyári bevezetése után, mivel a főutakat olcsóbban használhatják, mint a sztrádákat.

P. Zs. .- Fotó: Dittrich Éva