"Egy gyengénlátó pécsi utas” kérdései - olvasói levél

2013. augusztus 20. kedd 19:26

A hamarosan megújuló utastájékoztatási rendszer kapcsán fogalmazott meg kérdéseket egy olvasónk, amelyeket levélben juttatott el szerkesztőségünkhöz. Az olvasói levelet az alábbiakban közöljük.

"Hatvan éve járok a pécsi autóbuszokkal és azt hittem, különösebb meglepetés már nem érhet az időről-időre új névvel és vezetőséggel poraiból feléledni látszó, majd oda visszahanyatló helyi közlekedés szervezésében, a szolgáltatás teljesítésében. A minap azonban a helyi elektronikus és nyomtatott sajtóban megjelent egy hír a pécsi autóbuszok tervezett utastájékoztató rendszerének kidolgozásáról, bevezetéséről.

A Pécsi Újság.hu kommentezőjeként rögvest reagáltam is, hiszen aki csak a tudósítást olvassa (és soha nem járt a pécsi utcákon, nem utazott az autóbuszokon) bízvást arra gondolhat, valami új, nagyszerű dolog van születőben, amely megéri(?) még a hitelfelvételt, vagyis az újra-eladósodást is. Nem gondolhatom, hogy a mellékelt fotón feszítő alpolgármester és a cég vezetője ezek közé tartozik. Ha viszont nem, akkor a hiteltárgyalásokra semmi szükség, illetve ha ennek ellenére olthatatlan vágy fűti a városvezetést, a felvett hitelt fordítsák a járműpark korszerűsítésére, vagy a projekt indokolt elemeinek kidolgozására, bevezetésére. (Nyilván az eredeti bekerülési összeg egy részéért.)

De ahogy a tervet a tudósítás szerint „tálalták"!? A megjelent vezetők közül ők ketten meglehetősen „különösen" jártak el, hiszen úgy tűnik, figyelmen kívül hagyták a következőket:

1.) A pécsi autóbuszokon (az Ikaruszokat kivéve) már most is rendelkezésre áll, igaz különböző minőségű és „láthatóságú", gyárilag beszerelt utastájékoztató rendszer - magába foglalva a világító és hangbemondásos informálás lehetőségét is. Kár, hogy leginkább a gépkocsivezető hozzáállásán múlik azok működtetése. A kérdés: mi történik majd a buszokból kiszerelésre kerülő (az újabb Mercédeszeknél és néhány Credo esetében már jól látható, igényes) szerkezetekkel?

2.) A tudósításokban az szerepel, hogy december 15-ig valamennyi autóbuszba beszerelik az új rendszert. Mi viszont tudjuk, hogy a buszcsere-program idén nem fejeződik be - tehát a berendezést a régi Ikaruszokba is beépítik? Vagy azokba nem, csak nagyvonalúan nyilatkoztak? Vagy beszerelik, azután majd a cserebuszokba kerülnek? Netán leselejtezik őket? Kérdések, amelyek némi töprengés után minden gondolkodó pécsi polgárban felmerülhetnek... Miközben itt százmilliókról van szó! S hiába emlegetik az uniós források és az állami támogatások bűvös szófordulatait - az összeg az uniós ­(így a magyar) polgárok­ pénze, amivel a jelek szerint gavallérosan bánnak. Jut eszembe: ha vannak források, mire a hitel?

3.) Nem tudom, hogy a gyárból kigördülő jármű teljes vételárának hány százalékát képezik „a buszok elejére, hátuljára és a jobb oldalra kerülő külső táblák, melyek a járatszámot és az útvonalat fogják jelezni. elől, jobboldalon és hátul"? De a világító szám és felirat kombináció ára (pl. a két Credo-csuklós esetében) egzakt, pontos számmal kifejezhető, s mivel a jelek szerint Debrecentől Miskolcig, Budapesttől Szegedig ki tudják fizetni, talán Pécsett sem jelenthet megoldhatatlan problémát. Egy bejáratott, sok helyen használt szisztéma mindenesetre biztonságosabbnak tűnik, mint az egyedi, házilag „barkácsolt" megoldások fejlesztése, karbantartása. S -mint látjuk- az új rendszer sem 0 forint.

4.) Számomra nem világos, miképpen kapcsolható a járatszám kijelzése az üzemanyag fogyasztás méréséhez, vagy a buszok bekamerázásához - ezekre azonban nyilván szükség van - a fejlesztés a projekt ezen elemeit illetően indokolt lehet. Bár az üzemanyagtartály befogadóképessége és egy adott kilométerszám ismeretében a fogyasztás -szerintem- különösebb nehézség nélkül kiszámítható.

A városvezetés tennivalója egyértelmű: az új járművek beszerzésekor ügyeljenek arra, hogy azok kifogástalan állapotban, az információs elemeket is magukban foglalva álljanak ki a forgalomba. A legutóbbi öt, égszínkék Credo közül négy már (az érkezésüket beharangozó fotó bizonysága szerint is) eleve „vakon" jött, azóta is hagyományos táblákkal járják a város útjait.

Egy gyengénlátó pécsi utas (név és cím a szerkesztőségben)"

Illusztráció: Dittrich Éva