Buszközlekedés: lesz-e járatritkítás?

2008. szeptember 24. szerda 21:30

Buszközlekedés: lesz-e járatritkítás?
Jelentős változásokat hozhat a pécsi tömegközlekedésben, hogy egy külső magánvállalkozás kezdetben harmadnyi, később negyvenkilenc százalékos tulajdont szerez. A vállalatot féltők szerint könnyen elbocsátásokat és járatritkításokat eredményezhet az eddig száz százalékos városi tulajdonú cég részleges privatizációja - azon túl, hogy a buszpark felét kínaira cserélik.

Mint arról a Pécsi Újság.hu korábban beszámolt (Lásd kapcsolódó írásunkat jobbra!), a Pécsi Közlekedési Zrt.-ben a Mecsekbusz Kft. egymilliárdos tőkeemelést hajt végre. A szindikátusi szerződés azóta elkészült, ám az üzlet még nem köttetett meg, több kiegészítésre szoruló pontja is volt ugyanis a kontraktus tervezetnek. Ezért legutóbb nem is került közgyűlés elé az erről, s a cég holdingból való kivonásáról határozó előterjesztés.

A szeptember 22-én ülésező gazdasági bizottság azonban tárgyalhatta a kérdést.

Varga szerint nem kell félni...

Varga Péter, a Pécs Holding Városi Vagyonkezelő Zrt., azaz a társaságot jelenleg tulajdonló cég vezérigazgatója a versenyeztetés kérdése kapcsán azt mondta: egy ajánlatot kaptak, nem ők kerestek érdeklődőt - erre az ajánlatra mondtak most igent. A félelmek kapcsán úgy fogalmazott: a PK Zrt. jelenleg is az anyagi racionalitás mentén határozza mag a járatok számát és a dolgozói létszámot. A cég menedzsmentjétől kapott információi szerint egy esetleges létszámszűkítéssel már csak a munka törvénykönyvét megsértve lehetne teljesíteni a közszolgáltatási szerződést, így szerinte alaptalan a kirúgásokkal kapcsolatos félelem.

A küszöbön álló megállapodás szerint az egymilliárdos tőkeemeléssel a cég a közlekedési társaság 32 százalékos tulajdonát szerzi meg, s ezen túl egy éves (a korábbi tervezetben még öt év szerepelt) vételi opciót is kap arra vonatkozóan, hogy 49 százalékos részesedést szerezzen a vállalatban további 562 millió forintnyi részvény megvásárlásával. Mindezért cserébe azonban már a harmadnyi tulajdon fejében megszerzi a menedzsment jogokat.

A szindikátusi szerződés arról is szól, hogy egy éven belül a buszok felét lecserélik - valószínűleg Kínában gyártott, nyugat-európai márkák fődarabjaiból összeállított buszok érkeznek - valamint tíz év alá szorítják a járművek átlagéletkorát.

Információink szerint a Mercedes-szel kötött korábbi, 2013-ig tartó megállapodást is felmondhatja az új menedzsment. Az egyik forgatókönyv szerint a meglévő csillagos járművek eladásában gondolkodnak. Ezzel szakmabeliek szerint akár nyerhetnek is a privatizáción, ugyanis a jó áron értékesíthető német technika helyett olcsón megszerezhető kínai buszok közötti árkülönbség jelentős. Mások úgy vélik: meglehet, hogy éppen a legöregebb Ikarusokat váltják kínaira, amivel jelentősen csökkentik a buszok átlagéletkorát. Ezzel ugyanakkor a következő évek kényszerű buszbeszerzéseitől kímélné meg magát az új vezetés.

Juhász István, bizottsági elnök örömét fejezte ki, hogy a korábbi tervezetnél előnyösebb a szindikátusi szerződés. Ebben rögzítik, hogy a következő nyolc évben érvényben marad az önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés: így a viteldíjakat továbbra is a közgyűlés szabhatja meg. Emellett a befektető vállalta, hogy a közel hatszázmilliós, korábban az APEH szerint jogtalanul igénybe vett és így a PK Zrt. által visszafizetendő árkiegészítés törlesztéséből is részt vállal, valamint a két politikai oldal is delegálhat tagot a felügyelő bizottságba.

Majdik Miklós, a Fidesz politikusa ugyanakkor rámutatott: több ponton aggodalomra ad okot a megállapodás.

Szerinte illő lett volna megversenyeztetni a tulajdonrész eladását. Mint mondta, bár a szerződés arról rendelkezik, hogy csökkenni fog a jövőben a cég városi támogatása, azt ugyanakkor nem rögzítették benne, hogy csak egy forinttal-e, vagy jelentős mértékben. A létszámkeret és a járatszámok kapcsán félelmét fejezte ki, hogy a menedzsmentjogok jövőbeni birtokosa jelentős kurtításokat hajthat végre, ugyanis a szerződésben mindössze annyi áll: "olyan létszámkorrekciót hajtanak végre, amely a társaság racionális működését biztosítja", emellett "a vonal- és járatsűrűség gazdaságilag ésszerű fenntartását" vállalja a Mecsekbusz - ami sok mindent jelenthet ma még.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva