Buszközlekedés: lesz-e járatritkítás?
2008. szeptember 24. szerda 21:30

Mint arról a Pécsi Újság.hu korábban beszámolt (Lásd kapcsolódó írásunkat jobbra!), a Pécsi Közlekedési Zrt.-ben a Mecsekbusz Kft. egymilliárdos tőkeemelést hajt végre. A szindikátusi szerződés azóta elkészült, ám az üzlet még nem köttetett meg, több kiegészítésre szoruló pontja is volt ugyanis a kontraktus tervezetnek. Ezért legutóbb nem is került közgyűlés elé az erről, s a cég holdingból való kivonásáról határozó előterjesztés.
A szeptember 22-én ülésező gazdasági bizottság azonban tárgyalhatta a kérdést.
Varga szerint nem kell félni...
Varga Péter, a Pécs Holding Városi Vagyonkezelő Zrt., azaz a társaságot jelenleg tulajdonló cég vezérigazgatója a versenyeztetés kérdése kapcsán azt mondta: egy ajánlatot kaptak, nem ők kerestek érdeklődőt - erre az ajánlatra mondtak most igent. A félelmek kapcsán úgy fogalmazott: a PK Zrt. jelenleg is az anyagi racionalitás mentén határozza mag a járatok számát és a dolgozói létszámot. A cég menedzsmentjétől kapott információi szerint egy esetleges létszámszűkítéssel már csak a munka törvénykönyvét megsértve lehetne teljesíteni a közszolgáltatási szerződést, így szerinte alaptalan a kirúgásokkal kapcsolatos félelem.
A küszöbön álló megállapodás szerint az egymilliárdos tőkeemeléssel a cég a közlekedési társaság 32 százalékos tulajdonát szerzi meg, s ezen túl egy éves (a korábbi tervezetben még öt év szerepelt) vételi opciót is kap arra vonatkozóan, hogy 49 százalékos részesedést szerezzen a vállalatban további 562 millió forintnyi részvény megvásárlásával. Mindezért cserébe azonban már a harmadnyi tulajdon fejében megszerzi a menedzsment jogokat.
A szindikátusi szerződés arról is szól, hogy egy éven belül a buszok felét lecserélik - valószínűleg Kínában gyártott, nyugat-európai márkák fődarabjaiból összeállított buszok érkeznek - valamint tíz év alá szorítják a járművek átlagéletkorát.
Információink szerint a Mercedes-szel kötött korábbi, 2013-ig tartó megállapodást is felmondhatja az új menedzsment. Az egyik forgatókönyv szerint a meglévő csillagos járművek eladásában gondolkodnak. Ezzel szakmabeliek szerint akár nyerhetnek is a privatizáción, ugyanis a jó áron értékesíthető német technika helyett olcsón megszerezhető kínai buszok közötti árkülönbség jelentős. Mások úgy vélik: meglehet, hogy éppen a legöregebb Ikarusokat váltják kínaira, amivel jelentősen csökkentik a buszok átlagéletkorát. Ezzel ugyanakkor a következő évek kényszerű buszbeszerzéseitől kímélné meg magát az új vezetés.
Juhász István, bizottsági elnök örömét fejezte ki, hogy a korábbi tervezetnél előnyösebb a szindikátusi szerződés. Ebben rögzítik, hogy a következő nyolc évben érvényben marad az önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés: így a viteldíjakat továbbra is a közgyűlés szabhatja meg. Emellett a befektető vállalta, hogy a közel hatszázmilliós, korábban az APEH szerint jogtalanul igénybe vett és így a PK Zrt. által visszafizetendő árkiegészítés törlesztéséből is részt vállal, valamint a két politikai oldal is delegálhat tagot a felügyelő bizottságba.
Majdik Miklós, a Fidesz politikusa ugyanakkor rámutatott: több ponton aggodalomra ad okot a megállapodás.
Szerinte illő lett volna megversenyeztetni a tulajdonrész eladását. Mint mondta, bár a szerződés arról rendelkezik, hogy csökkenni fog a jövőben a cég városi támogatása, azt ugyanakkor nem rögzítették benne, hogy csak egy forinttal-e, vagy jelentős mértékben. A létszámkeret és a járatszámok kapcsán félelmét fejezte ki, hogy a menedzsmentjogok jövőbeni birtokosa jelentős kurtításokat hajthat végre, ugyanis a szerződésben mindössze annyi áll: "olyan létszámkorrekciót hajtanak végre, amely a társaság racionális működését biztosítja", emellett "a vonal- és járatsűrűség gazdaságilag ésszerű fenntartását" vállalja a Mecsekbusz - ami sok mindent jelenthet ma még.
Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Kapcsolódó írások
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- A mohácsi csata áll a Régészet Napja...
- Pénzt vett fel egy pécsi férfi, aztán...
- Hétfőtől nagyon pörögnek a rendőrök...
- Eltűnt pécsi becsületsüllyesztők:...
- Elfajult egy buli Komlón, négy ember...
- Családi napra hívják a baranyai...
- Orbán Viktor: már több mint...
- Ma is pótlóbuszok járnak a pécsi...
- Tizenhárom éve ölték meg Bándy Katát...
- Nyílt levélben mondott köszönetet a...