Bringaút a semmibe - 200 millióból

2008. november 02. vasárnap 20:02

Bringaút a semmibe - 200 millióból
Nem kell sokat várniuk a pécsi kerekeseknek, hogy egy vadonatúj, kiépített bicikliúton tekerhessenek. Tavasszal kezdődik ugyanis az a 200 millió forintos beruházással megvalósuló építkezés, amelynek végén igazi kerékpárutat kaphat a város. Üröm az örömben, hogy mindez nem Kertvárosban vagy a Belvárosban valósul meg, hanem a bringások nagy tömegei által ritkábban látogatott Meszesen.

Majdani kihasználtságát az a tény is megkérdőjelezi, hogy a Kénes úttól az egykori vasúti pálya mentén megvalósuló bringaút a hatos útba torkollik, ahelyett hogy a védettebb Diósi útra vezetné a "forgalmat". Mivel így a semmiből a semmibe, ráadásul a külvárosban vezet végig majd a védett pálya, a biciklisták öröme is csak felemás lehet.

Hol van jelenleg?

Összefüggő, kiépített utakkal jelenleg a Malomvölgy és a Kertváros, az Északmegyer dűlő és a Domus Áruház között, valamint a Magyarürögi út egy kisebb részén, emellett a délnyugati elkerülő nyúlfarknyi területén találkozhatunk. A kiépített kerékpárutak mellett főként Kertvárosban vannak kerekesek részére táblákkal javasolt útvonalak. Bár ezernyi helyen bevált a világban, itt nem erőltetik, hogy kisebb részeket határoljanak el kerekesek számára a szélesebb úttestektől.

Lévai Gábor, a kerekesek jogaiért harcoló Kritikus Tömeg pécsi szóvivője szerint is megkérdőjelezhető a beruházás gyakorlati haszna, miközben elismeri azért: a Komlói út vonalán eddig is tekerők jól járnak a beruházással. Számuk viszont - a többi városrészben kerekezőkével szemben - meglehetősen gyér.

Szerinte akkor lehet igazán életképes a jövő nyárra megvalósuló szakasz, ha azt északi irányban egészen Árpádtetőig "továbbviszik", és a Budai vámnál nem a hatos út melletti járdába csatlakoztatják be, hanem összekötik a Diósi úttal. Ez utóbbi egy alig háromszáz méteres új szakasz építését vagy kijelölését jelentené, amelynek létjogosultságát egy több mint tíz éve a városházi fiókokban porosodó, a kerékpáros közlekedés javítását célzó koncepció is alátámasztott már.

Lévai utalt rá: ugyan a dokumentumot frissítik is időlegesen, annak ajánlásait gyakran figyelmen kívül hagyják a városházán, vagy a fontossági sorrendet nem tartják be. A most készülő szakasz ugyanis a harmadrendűek között van számon tartva, miközben a legfontosabb, a belvárosi kerekezést könnyítő intézkedéseket (nem is építkezésekre, hanem mindössze felfestésekre, utak táblákkal történő kijelölésére kell itt gondolni) halogatják a városatyák.

Az mindenesetre bizonyos, hogy a kerekesek közlekedését szolgáló fejlesztésekre szánt 47 milliót idén teljes egészében elvitte a fenti szakasz megvalósítására nyert pályázat önrésze.

Gonda Tibor, a város ügyben illetékes alpolgármestere azt mondta lapunknak, 2010-ig lesznek ugyanakkor pozitív változások is. Addigra lehetőség szerint a kerekesek legnagyobb problémáját, a hosszan tartó, összefüggő kerékpárutakkal kapcsolatos hiányosságokat is orvosolják majd. Az is bizonyos, hogy az erdészet beruházásában megépítik a Kénes út és az Árpádtető közötti szakaszt, s nagy valószínűséggel a Hársfa útra terelik majd a most készülő bicikliút forgalmát.

Mint arról a tisztségviselő tájékoztatott, pályázati források felhasználásával szinte bizonyosan megvalósul Magyarürög és Orfű között az erdőn át vezető kerékpárút, mint ahogy Pellérd és Kertváros között is tervben van egy hosszabb szakasz kiépítése. A délnyugati elkerülő út mentén szintén Kertváros valamint Patacs között épül majd bringasztráda, melynek Kővágószőlősig tartó folytatására is van szándék.

Képünkön az egyik kertvárosi kiépített alkalmatosságon tekerő biciklis.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva