Kerékpárutak: tervek a kukában?

2008. május 02. péntek 08:54

Kerékpárutak: tervek a kukában?
Bár a kedvező időjárás már nagy tömegben csábítja utcára a bicikliseket, közlekedésük jelentős balesetveszélyt hordoz magában Pécsett. A városban kerekezők a kevés önálló út és kerékpársáv híján az utakat, járdákat kénytelenek igénybe venni. A fejlesztésekre vonatkozó tervek ugyan már évek óta megvannak, ma csak két projekt megvalósulása biztos.

Mint azt Sík László Lajos, kommunális bizottsági elnök lapunk érdeklődésére elmondta, az idei költségvetésben 47 millió forint áll rendelkezésre a kerékpáros közlekedés fejlesztésére. A pénzt teljes egészében az egykori iparvágányok nyomvonalán mintegy kétszázmillió forintból megvalósuló, a Budai Vám és a Kénes út között létesülő bicikliút kiépítésére költik.

További tervek és elképzelések is vannak, azonban ezek megvalósulása ma még bizonytalan. Az elnök utalt rá, az EKF köztérfejlesztései már a bringások gördülékenyebb közlekedését is szolgálják. Emellett tervben van, hogy - várhatóan még 2010 előtt - megoldják a keleti városrész belvárossal való kerékpáros összeköttetését. Arra vonatkozólag is van törekvés, hogy Pécs szélesebb közútjaiból lehasítsanak kisebb sávokat a drótszamarasok részére. Sík László azonban utalt rá: első körben a veszélyes csomópontokat fejlesztik, ezt követően kerülhet csak sor a kerékpárosok magasabb szintű kiszolgálására.

Ismét magasba emelték a drótszamarakat

Április 25-én ismét megrendezték az évről évre jelentkező Kritikus Tömeg kerékpáros felvonulást Pécsett. Idén az egyirányú utcákban létesíthető ellenirányú kerékpársávokra hívták fel a figyelmet a kerekesek. Azt vallják: ez a változtatás szinte nulla anyagi ráfordítással kivitelezhető, mégis óriási segítséget jelentene számukra.

Mint azt Kelemen György, a városfejlesztési osztály illetékese elmondta, összefüggő, kiépített alkalmatossággal jelenleg a Malomvölgy és a Kertváros, az Északmegyer dűlő és a Domus Áruház között, a Magyarürögi út egy kisebb részén valamint a délnyugati elkerülő nyúlfarknyi területén találkozhatunk. A kiépített kerékpárút szakaszok összekötésére ugyanakkor táblákkal és burkolatfestéssel jelzik: a kerekesek részére megengedett, sőt ajánlott a közlekedés, még ha önálló sávot, utat nem is biztosítanak számukra.

Mint megtudtuk, az említett elkerülő mentén állami forrásból egészen a patacsi körforgalomig, majd onnan Kővágószőlősig épül még kerékpárút. A város egyébként az új útjait - mint amilyen a Tüskésréti út meghosszabbítása - már úgy tervezteti, hogy azok mentén önálló területet kaphassanak a biciklisták. Kelemen György azt mondja, a meglévő utak mentén azért nem festenek fel kerékpársávokat, mert útjaink meglehetősen keskenyek, s a felfestések hamis biztonságot adnának a kerekezőknek.

Novotny Iván, a Pécsi Túrakerékpáros és Környezetvédő Klub vezetője szerint éppen az a legnagyobb baj, hogy - bár itt-ott megfelelő a járda vagy az út a kerékpáros közlekedésre - nincsenek hosszabb, önálló szakaszok. Mint mondta, olyanokra lenne szükség, melyek védettek a gépjárműforgalom elől, s ezek kijelölése sokszor nem is a pénzen, hanem a szándékon múlik.

"Elsősorban a törekvés hiánya miatt nem jelölnek ki szakaszokat a városban, holott lehetőség lenne rá, hogy a szélesebb közutakból, járdákból itt-ott leválasszanak biciklisávokat" - mondja arra vonatkozólag, hogy többször elegendő egy közlekedési tábla és egy vödör festék az akcióhoz. 

A legközelebbi fejlesztéssel (Budai Vám - Kénes út) kapcsolatban elmondta: örömteli a kezdeményezés, azonban folytatni kell az építést, hiszen önmagában sehonnan sehova vezet majd ez az út. Szerinte mind az északi, mind a déli végpontját meg kell majd hosszabbítani a Mecsextrém Park illetve a Belváros irányába.

"Folyamatosan bombázzuk a városházát az elképzeléseinkkel, ám gyakori eset, hogy a kidolgozott tervek a fiókokban vagy éppen a szemeteskosarakban landolnak. Legtöbbször a szándék sincs meg az önkormányzat részéről, ami nem tölt el bennünket optimizmussal. Meghallgatják ugyan a civileket, ám érdemi előrelépés nemigen történik" - tette hozzá.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva