Bicikliút szelheti át Pécset, de 30-cal autózzunk a belvárosban?

2011. július 03. vasárnap 18:58

Bicikliút szelheti át Pécset, de 30-cal autózzunk a belvárosban?

Ötvenmillió forintból az egyetemi létesítményeket összekötő kerékpárút-hálózatot építene ki a pécsi önkormányzat. A nyomvonal az Ifjúság úti kampusztól a Zsolnay Kulturális Negyedig (ZSKN), illetve a Balokány-ligetig tartana. Az elképzelések alapján a történelmi belvárosban maximum harminc kilométeres sebességgel haladhatnak majd az autók, így nem lesz akadálya annak, hogy a biciklisek az egyirányú utcákba is behajtsanak, forgalommal szemben. A kerékpáros klub pécsi elnöke támogatja az elképzelést, bár szerinte több pénzre is pályázhatott volna a város. Az Autóklub helyi vezetője viszont úgy véli, a belvárosi forgalomlassítás miatt nő majd a légszennyezettség.

Évek óta problémát jelent, hogy a város kelet-nyugati irányú közlekedésében csak a legbátrabb (vagy éppen az apróbb szabálytalanságokat felvállaló) biciklisták vehetnek részt. Az érintett szakaszon tekerők választhatnak az autókkal teli út használata vagy aközött, hogy semmibe veszik az egyirányú vagy a behajtani tilos táblákat. A jelenlegi helyzet egy-két éven belül gyökeresen megváltozhat.

A város a kerékpáros közlekedés feltételeinek átalakításakor elsősorban a Pécsett tanuló 30 ezer egyetemistára fókuszál. A tervek alapján az úgynevezett egyetemvárosi kerékpáros hálózat kiépítésével az oktatási intézmény épületeit kötnék össze, az Ifjúság útjától a ZSKN-ig, és a Tudásközponton keresztül a Balokány-ligetig. Ennek megvalósítására 50 millió forintra pályáznak, Pécsnek csak 7,5 millió forintos önrészt kell hozzátennie a költségekhez.

A nyomvonal

Az egyetemvárosi kerékpáros hálózat az Ifjúság útjától indulna, a Petőfi, Kodály és Esze Tamás utcán keresztül érné el a Janus Pannonius utcát, majd a Flórián és Széchenyi téren keresztül a Búza térig vezetne. Itt kettéágazna a ZSKN felé, illetve a Tudásközponton át a Balokány-ligetig.

- Egyelőre nem tudjuk, pontosan milyen műszaki megoldásokat tervez az önkormányzat. Amíg nem ismerjük a részleteket, nem jelenthetjük ki, hogy jó vagy rossz, amit a városháza kigondolt - mondta el lapunknak Sárszegi Attila, a Magyar Kerékpáros Klub pécsi szervezetének elnöke.

Mindenesetre a biciklisek a PTE karainak összekötését támogatják, hiszen az egyetemisták jelentős része így közlekedik. Ugyanakkor úgy vélik, több pénzre is pályázhatott volna a város.

- Ami kissé fájó számomra, hogy a kiírás értelmében akár 300 millió forintot is el lehet nyerni, Pécs mégis a legalacsonyabb, ötvenmilliós tételt szemelte ki - tette hozzá.

A pellérdi bicikliútra is jutna pénz

Ha sikeresen szerepel a város a pályázaton, a Pellérdre vezető kerékpárút pécsi szakasza is elkészülhet. Az aszfaltcsík félkész állapotban van, a pécsi önkormányzatnak ugyanis nincs pénze, hogy a ráeső rész munkálatait befejezze, így egyelőre Pellérdtől csak az autóútig tekerhetnek a bringások.

A városházi elképzelések a biciklisek mellett az autósokat is érinti, hiszen a tervezet értelmében a történelmi belváros területén (azaz a városfalon belüli részen) legfeljebb 30 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnának. Ekkora tempó mellett ugyanis lehetőség nyílna arra, hogy a biciklisek az egyirányú utcában a forgalommal szemben is biztonságosan haladhassanak. Koncz István, a Magyar Autóklub pécsi szervezetének vezetője nem örül az elgondolásnak.

- Ha csökkentik az autók sebességét, hosszabb ideig maradnak a belvárosban, amely miatt megnövekszik a levegő szennyezettsége. Arról nem is beszélve, hogy ezt az előírást gyakorlatilag lehetetlen betartatni - fogalmazott.

Szerinte több egyeztetésre lenne szükség az érintett felek közt, hiszen a városházán a mostani elképzelések kapcsán ki sem kérték a véleményüket.


Képünk
a Király utcában készült. 

Palotás P. - Fotó: Dittrich Éva