Árverezné a pécsi buszokat az adóhivatal - a város hitelből vásárolná vissza a járműveket

2012. július 30. hétfő 11:12

Frissítve: 2012. július 31. kedd 09:36

Árverezné a pécsi buszokat az adóhivatal - a város hitelből vásárolná vissza a járműveket

A Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. százhatvanegy autóbuszát, azaz teljes gépjárműállományt kínálja árverésre honlapján a Nemzeti Adó-és Vámhivatal. A buszok értéke meghaladja az egymilliárd forintot, de akár 514 millióért is elvihetőek. Nagy Csaba alpolgármester hírportálunkkal azt közölte, a város visszavásárolja a buszokat. Erre a nemrég felvett egymilliárd forintos hitelkeretből lesz pénz. 

Szeptember 11-től 14-ig lehet licitálni a PK Zrt. buszparkjára - olvasható a NAV honlapján. A járművek értékét nagyjából egymilliárd forintban határozták meg az adóhivatal szakemberei, ám a buszokhoz akár 514 millió forint befizetése esetén is hozzá lehet jutni.

A buszok azért kerülhetnek kalapács alá, mert a cégtől több mint 1,7 milliárd forintot követel a NAV. 

A felkínált buszok a cég teljes járműállományát lefedik, így sikeres licit esetén akár össze is omolhat a pécsi közösségi közlekedés - hacsak az önkormányzat nem tesz valamit ennek megakadályozására.     

Az üggyel kapcsolatban délelőtt elsőként dr. Lovász Istvánt, Pécs jegyzőjét kerestük meg, aki munkatársunknak érdemben nem nyilatkozott. A nap első felében a pécsi önkormányzatnál senki sem kommentálta az árverezésről szóló hírt, délután azonban Nagy Csaba alpolgármestertől megtudhattuk, a város célja, hogy a buszok szeptembertől is Pécs útjait róják.

- Azért kell licitálni, illetve visszavásárolni a buszokat, mert az előző szocialista városvezetés idején eladták a teljes buszparkot, 2,5 milliárdos kárt okozva ezzel a városnak - fogalmazott a Nagy Csaba.

A városvezető elmondta, az önkormányzatnak rendelkezésére állnak a szükséges források a járművek visszaszerzésére, nemrég ugyanis egymilliárd forintos hitelkeretet nyitottak.

- Az egymilliárd forintos biztonsági kerettel megelőzhető, hogy mások újra elvigyék a járműveket, ezáltal megpuccsolják a közlekedést a városban - tette hozzá.   

Szerettük volna kikérni egy adószakértő véleményét az ügy menetéről, illetve a lehetséges következményekről, ám hiába értünk el telefonon több, a témában jártas szakembert, egyikük sem szeretett volna nyilatkozni. Még dr. Bíró Zoltán, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara megyei elnöke sem kívánt válaszolni kérdéseinkre. Úgy tűnik, meglehetősen kényes a téma...

Mindenesetre az adóhivatal tájékoztatása szerint az árverésre kínált járműveket augusztus 11-én reggel tekinthetik meg az érdeklődők.

Az árverés részleteiről ide kattintva olvashat.

 

FRISSÍTVE

A Jobbik pécsi szervezete cikkünk megjelenése után az alábbi közleményt juttatta el szerkesztőségünkhöz:

"Az adóhatóság elárverezi azokat a buszokat, amelyek jelenleg is közszolgálatban állnak, és amelyeket közpénzen vásárolt a Pécsi Közlekedési Rt. A város pedig minden bizonnyal visszavásárolja őket, tehát másodszor is kifizettetik a lakókkal, de most már bankhitelből, kamattal terhelve kell 15 éven keresztül nyögnie egy csődközelben lévő önkormányzatnak. Az előző évek városvezetései felelőtlen és rossz politikai döntések sorozatával idézték elő ezt a helyzetet.

A szocialista városvezetés idehozta a Mecsekbuszt, és átadták nekik a menedzsment jogokat. A Mecsekbusz tulajdonosai szóba sem kerültek a felelősségre vonásokkal kapcsolatban.

Az MSZP-s városvezetés hibás döntéséből adódóan súlyos, sok százmilliós büntetést szabott ki az adóhatóság a PK Zrt-re, de a politikai döntés felelőseit ez nem érinti.

A buszeladásokról szóló szerződést érvénytelenítette ugyan a bíróság, de a NAV emiatt is büntetést szabott ki a társaságra, pedig pontosan tudják az adóhatóság szakemberei, hogy ezt nem a felelősök, hanem a pécsi adófizetők fogják megfizetni.

A fideszes városvezetés ezen ügyben jogszerűtlenül mentette fel a Holding vezérigazgatóját, így megkapta szintén az adófizetők pénzéből a 25 millió forintját, majd a bíróság írásos bizonyítékok ellenére megállapította, hogy nem tudott a buszeladásról.

A csődbe ment PK Zrt. buszait lefoglalta a NAV, annak ellenére, hogy közfeladatot látnak el, és árverezésen értékesíti. Pécs városának nem maradt más esélye, mint hogy immáron másodszor is megvásárolja az adófizetők pénzén - közpénzen - a buszokat. Csakhogy a közben csődhelyzet közelébe került önkormányzatnak ehhez már hitelt kell felvennie, tehát 15 éven át kamattal együtt kell a pécsieknek megfizetniük azt, hogy a PK ZRt. tulajdonosai, valamint a városvezető politikusok sorozatosan felelőtlen és rossz döntéseket hoztak.

Az elmúlt évek kormányai, mint egy feneketlen kútba öntötték a közpénzek súlyos milliárdjait a Budapesti Közlekedési Vállalatba, sőt legutóbb is milliárdokkal segítették ki a budapesti vállalatot, de egy vidéki város tömegközlekedésének megmentését nem tartották fontosnak, pedig idejekorán még néhány százmillió forinttal helyre lehetett volna hozni a gazdálkodást. Most valószínűleg egy milliárd forintnál is többe kerül majd a megoldás, amelynek nagy része valamelyik bank nyereségét fogja gyarapítani. A Jobbik a Parlamentben erre többször is felhívta a figyelmet, de a kormány sosem kívánt érdemben foglalkozni a problémával.

Az egész történet igazi felelősei élik világukat, ők semmilyen kárt nem szenvedtek, a bank tovább gazdagodik, csak mi pécsiek lettünk a történet károsultjai. A mi pénzünk folyt és folyik a jövőben is értelmetlenül, míg továbbra is a régi rozoga buszokon utazunk, amelyek egyre ritkábban járnak, egyre zsúfoltabbak, a jegy- és bérletárak viszont egyre magasabbak. Így tehát nem hogy új buszukra nincs pénz - ezek szerint szemfényvesztés volt az új buszok vásárlásáról történő szavaztatás, és a választási ígéretek is -, de most harcolni kell azért, hogy legalább a régiek megmaradjanak.

Pécs, 2012. július 30.

Gyimesi Gábor"

 

Palotás P.