A tanszékvezető szerint "egy imázsfilm csak hosszabb távon lendít a város marketingértékén"
2012. szeptember 28. péntek 11:39

Nemrég készült el az a Dél-Dunántúl népszerűsítését célzó reklámfilm, amely a régió turisztikai imázsát hivatott erősíteni. A mintegy háromperces összeállítás a természeti és kulturális értékeket állítja középpontba, csakúgy, mint a tavaly az EDEN-program során elkészített, a Mecsekről (pontosabban a Pécs-Pécsvárad-Orfű turisztikai egységről) készített ajánlófilm is.
2011-ben került fel az Európai Bizottság legnépszerűbb európai turisztikai célpontokat összegyűjtő oldalára a Mecsekről (és Pécs kulturális örökségéről) szóló, nem egészen háromperces rövidfilm. Az EDEN (European Destinations of Excellence) elnevezésű projekt keretében elkészült alkotást nemrég a dél-dunántúli régió értékeit bemutató reklámfilm követte, ami tágabb környezetünk természeti értékeit és kulturális örökségét hivatott népszerűsíteni.
Jancsik András, a Pannon Egyetem turizmus tanszékének vezetője szerint szinte mindegy, hogy hány film mutatja be egy adott város vagy térség értékeit, a lényeg, hogy a mondanivaló hasonló legyen.
- Fontos, hogy a fő értékek, amiket hangsúlyoznak a térséggel kapcsolatban - mi úgy mondanánk, hogy a fő ígéretek, amiért érdemes Pécsre és környékére menni - a különböző filmekből és reklámokból hasonló módon „jöjjenek vissza", mert ekkor egymást erősítik.
Egy (vagy akár több) film mindenesetre önmagában nem sok mindent változtat meg, hiszen a hatás eleve függ attól, hol és milyen formában terjesztik. Manapság divat különböző videómegosztó oldalakra is feltenni mozgókép-alkotásokat, bár kiszámíthatatlan, hogy népszerű lesz-e egy-egy film.
- Imázst építeni sokkal inkább komplex tevékenység-sorozattal lehet, amelynek jelentős része maga a fizikai fejlesztés. Ami Pécsett az EKF kapcsán megvalósult fejlesztés és beruházás biztos, hogy önmagában sokkal erősebb imázsépítő dolog, mint egy film, bár a kettő nyilván együtt is működhet. Az imázsépítéssel foglalkozó szakirodalom szerint - hacsak nincs egy-egy világraszóló esemény egy helyszínen - egy komolyabb imázsváltás 10-20 évet vehet igénybe. Ennyi idő alatt lehet ugyanis elültetni egy alapvetően más képet az emberek fejében egy helyről, mint ami addig volt. Az EKF ebből a szempontból nem hiszem, hogy világraszóló típusesemény lenne, nem egy olimpia, egy világbajnokság vagy világkiállítás. Az EKF-nek kisebb a hatósugara, bár belföldön és a környező országokban nyilván hatott, de nemzetközi áttörést az EKF sem hozott és a film sem fog.
A szakember szerint azonban egy következetes marketingstratégiának lehet érzékelhető hatása a későbbiekben, amennyiben az felhasználja az elkészült fejlesztéseket, épít arra, ami megvalósult Pécsett és más formában továbbviszi a bemutatott térségről megfogalmazott pozitív üzeneteket.
H. L. B.
Facebook box
Megosztás
Kapcsolódó írások
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Gázolt a vonat, késtek a járatok a...
- Szellemirtókkal,...
- Szili Katalin: nem egymás mellett,...
- Helyszínelés miatt állt le reggel a...
- Kötelező lehet a boltokban legelább...
- Megint szólnak: erre járnak majd a...
- Repültek a kukák, dőltek a leanderek...
- Ismét egy, a sínekre tett...
- Gomolyfelhők zavarhatják vasárnap a...
- Idén is kinyitják Baranyában a...