A kukásautók is árammal üzemelhetnek, már tesztelik a pécsi utakon az új járművet

2016. szeptember 28. szerda 15:57

A kukásautók is árammal üzemelhetnek, már tesztelik a pécsi utakon az új járművet

Az elektromos meghajtású buszok tesztelése és beszerzésének elindítása után a szemétszállítás területén is a teljesen környezetbarát technológia kaphat teret Pécsett - jelentette be a város alpolgármestere szerdán, amikor egy, a város hulladékgazdálkodási cégénél teszten lévő e-kukásautót mutattak be.

Girán János azt mondta, Pécs több területén is a zöld fejlesztésekben gondolkodik. Mindez látható például az ötmilliárd forintból kialakított, az országban az egyik legnagyobbnak számító napelempark, az e-busz tender, a biogáz erőmű vagy a parkosítási program képében.

- A legújabb irány, hogy a hulladékszállítás területén is próbára tesszük a nulla emissziós technológiát, ezért elektromos szállítójárművet kezd el tesztelni egy hónapon keresztül a Biokom Nkft. - mondta el az alpolgármester. Hozzátette: az e-kukásautót Pécs speciális domborzati viszonyai között tesztelik, megvizsgálják megtérülési mutatóit, hiszen csak egy hosszabb próbaidőszak után lehet dönteni hasonló gépek beszerzéséről.

Girán János elmondta: a hulladékgyűjtő autók sok üzemanyagot fogyasztó, zajos járművek, amelyek fenntartási költségeinek csökkentése egyértelmű gazdasági cél, a városi környezetterhelés (zaj- és légszennyezés) csökkentése pedig közösségi érdek is.

A gépjármű gyártójának véleménye szerint az elektromos hajtás évente többmilliós megtakarítást is jelenthet az üzemeltetésben, igaz a beszerzési árak ma még magasabbak. Ezek idővel azonban, hasonló e-tehergépkocsik elterjedésével alacsonyabbak lesznek.

Kiss Tibor, a Biokom NKft. ügyvezető igazgatója a részletekről szólva kitért rá: egy Scania alvázra épített kukásautó prototípusról van szó. A szállító hatótávolsága 130-150 kilométer, maximális sebessége 80 km/h, töltési ideje 6 óra, az elektromotor teljesítmény 160 KW. Az elektromos hulladékszállító halk, így kevésbé zavarja a lakosságot, alkalmazása nem jár károsanyag-kibocsátással.

Az elektromos jármű a jelenlegi ipari áram csatlakozókat tudja használni. Semmilyen plusz beruházásra nincs szükség. Mivel a töltés jellemzően munkaidő után, éjszaka történik, pluszforrásokra sincs szükség, mert várhatóan a hálózat ezt kezelni tudja.

Forrás: Pécs Polgármesteri Hivatala