A kétszeresébe kerül az adófizetőknek az M6-os?

2008. június 14. szombat 10:27

Alapos a gyanú, hogy a Szekszárd-Bóly-Pécs autópálya szakasz megépítése kétszer annyiba kerülhet a költségvetésnek, mint ahogy azt hivatalosan közölték - írja a Magyar Hírlap szombati számában.

A lap birtokába jutott információkra hivatkozva azt írja, hogy a PPP konstrukcióba épülő autópálya szakaszért 500 milliárd forintnál is többet kell kifizetnie az országnak a szerződés 30 éve alatt, miközben a hivatalos tájékoztatás szerint a szerződés jelenértéke 266 milliárd forint.

A lap információi szerint a koncessziós szerződés harmadik évétől kezdve évente 65-66 millió euró (mintegy 16 milliárd forint), összesen 1,8 milliárd euró (450 milliárd forint) rendelkezésre állási alapdíj jár a kivitelezőnek. Ezen túl még 7,5 millió euró (1,875 milliárd forint) és 1,5-4 milliárd forint "indexált" rendelkezésre állási alapdíj is megilleti évente. Ez így összesen mai áron számolva is meghaladja az ötszázmilliárd forintot - írja a Magyar Hírlap.

A cikkben szakértőkre hivatkozva azt a következtetést vonják le, hogy a díjakban a magyar állam az építőnek egyszerre téríti meg a beruházáshoz szükséges összeg kamatát és az arra felhasznált tőke "elmaradt hozamát", miközben 200 milliárd forintos hitelre állami garanciát is biztosít a kivitelezőnek.

A kormányzat 2007 novemberében közölte, hogy az osztrák Strabag AG vezette Mecsek Autópálya Konzorcium nyerte el az M6-os Szekszárd-Bóly és az M60-as gyorsforgalmi út Bóly-Pécs közötti, együttesen 80 kilométeres szakaszának PPP-konstrukcióban történő megépítésére és 30 éves üzemeltetésére kiírt koncessziós tendert. A nyertes konzorcium tagja a francia Bouygues Traveaux Publics SA, a Colas SA, a brit John Laing Infrastructure Ltd., a magyar Intertoll Europe Zrt., a beruházás 10 százalékát meghaladó mértékben alvállalkozóként részt vesz a
Magyar Aszfalt Kft., a Colas Hungária Kft. és a Közgép is.

A nyertes konzorcium végső ajánlatának nettó jelenértéke 266,8 milliárd forint volt. A pénzügyi záráskor érvényes alapkamat fedezeti ráta szerződéskötés napján érvényes mértékét, amint azt a közbeszerzési eljárás dokumentációja is rögzítette, figyelembe vették. A szerződéses összeg tartalmazza az építésen túl a 30 éves koncessziós időtartamon belül az üzemeltetés, fenntartás és felújítás költségeit is - fogalmazott a gazdasági tárca tavaly novemberi közleménye.

(mti)