A kamaszokról szól a Pécsi Harmadik Színház új bemutatója
2014. február 17. hétfő 12:42

A felnőtté válás különösen nehéz időszakáról, a tizenévesek lázadással, útkereséssel, álmodozással és tépelődéssel teli életszakaszáról tart elénk tükröt Háy János: Völgyhíd című drámája, melyet a Pécsi Harmadik Színház február 24-én újszerű színházi formanyelvet megvalósító előadásként, diákszínjátszók közreműködésével tűz műsorára, Szabó Attila rendezésében.
Soha ilyen célzottan nem szólította még meg a tizenéves ifjúságot egyetlen előadásával sem a Pécsi Harmadik Színház, mint ahogyan teszi most, Háy János drámájának bemutatásával.
- Irodalmilag pontos, szép látlelete a kamaszságnak, amit Háy János a Völgyhídban megfogalmaz - vélekedik Szabó Attila rendező. - Az író 1997-ben, egy megtörtént esetet taglaló újságcikk nyomán kezdett el dolgozni (először prózában) e témán, mellyel hamar párhuzamba tudta állítani saját, késő kamaszkori életproblémáit.
Mondatai átitatódtak a görcsök, a bezárkózás, a felnőttektől, a szülőktől való félelem, s a kommunikációs helyzet képtelenségének önmaga által is átélt, egykori élményeivel. Ám korántsem egyedi problémát feszeget, hanem a tizenévesek egész korosztályáét. Ráadásul se túl didaktikus, se túl pikírt módon, s nem is tanmesét írt arról, hogy nem szép dolog az öngyilkosság, hanem izgalmas allegóriáját adja annak, milyen is kamasznak lenni.
- A Völgyhíddal jött el a pillanat, hogy mint rendező bevállaljak egy olyan formát, amikor az előadás nagy része a nézők között játszódik. Két térben zajlik a cselekmény: a nézőtéren a hús-vér szereplők révén a reális történet elevenedik meg, a színpadon pedig a videotechnika által a vágyak és illúziók kusza világa pörög a retinánk előtt. Olyan lesz, mintha egy filmet is néznénk az előadás alatt.
- Hetedik-nyolcadik osztálytól fölfelé látnia kellene ezt az előadást az ifjúságnak. Meg persze a szülőknek és a pedagógusoknak. Mert ez a darab nagyon keményen szól a felnőttségről is, arról, miként viszonyulunk mi a gyerekekhez. Miért vághatja az arcunkba kamasz csemeténk, hogy összecsomagol és elmegy - ha nem is feltétlenül meghalni; és miért csinálja, hogy köszönés nélkül bezárkózik a szobájába, ahonnan csak a géphangokat halljuk kiszűrődni, s örülhetünk, ha reggelizés közben pár szóra méltat minket. Ez klasszikus probléma, azt hiszem. A Völgyhíd nagyon érdekes, izgalmas irodalmi alapanyag, ami színházilag is érdekesen-izgalmasan megfogalmazva revelatív élményt jelenthet mindenkinek.
Képünkön: Vörös Vivien és Cseporán Zsolt, az előadás főszereplői láthatók.
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Kisbusszal ütközött egy autó a 6-os...
- Megpördült, majd az útpadkának...
- Jön a Szilveszteri Szuperlottó 7...
- Forradalmi műtét a PTE Klinikai...
- Megérkezett az utolsó Leopard, teljes...
- Így tartanak nyitva télen a nemzeti...
- Böröcz Károly alezredes lett idén az...
- Ma és kedden is megcsodálhatjuk a...
- Ne legyen határtalan a türelem a...
- Pécsi gyalogosgázolás szemtanúit...

