A gyorsabb pécsi IC is jegelve

2008. november 05. szerda 21:04

Könnyen Gyurcsány Ferenc minap beígért ezermilliárdos gazdaságélénkítő csomagjának áldozata lehet a gyorsabb pécsi Intercity járat, hiszen ahhoz korábban tervbe vett fejlesztésektől veszik el a forrást. Ami tény: a pécsi képviselői lobbi februári beindulása óta érdemi lépés nem történt e kérdésben, s a kezdeményezők semmi bíztatóról nem tudtak beszámolni lapunknak.

Bókay Endre pécsi szocialista országgyűlési képviselő, aki anno az azóta eltávolított Kákosy Csaba közlekedési miniszterre, a pécsiek közül elsőként zúdított kérdés- és kérésözönt, elismerte lapunknak: érdemi dolgok nem történtek még a Pécs és Budapest közötti gyorsabb vonatközlekedés megteremtése érdekében.

Ígéretekkel már tele a padlás

Medgyessy Péter korábbi kormányfő, majd Kóka János gazdasági miniszter és Gyurcsány Ferenc néhány éve -természetesen: a kampány idején - még másfél-kétórás menetidőt vizionált a pécsi Intercity-nek. Később Dióssy Gábor, a szaktárca államtitkára a vasútvonal egy részén a pálya 160 kilométer/órás sebességre alkalmassá tételét ígérte.
Legutóbb Szabó Pál közlekedési miniszter beszélt 12 híd felújításáról és hét menetkorlátozás eltörléséről a Pécs és Pest közötti vonal kapcsán. A fentiek egyike sincs már - Gyurcsány Ferenc kivételével, persze - hivatalban.

Mint mondta, jelenleg nincs garancia a fejlesztések megvalósítására, nem látszik honnan lenne pénz a Budapest és Pusztaszabolcs közötti pályaszakasz felújítására, s a vasúti hidak rekonstrukciójára.

Ezek - a hárommilliárdosra becsült - munkálatok kellenének ugyanis ahhoz, hogy egyéb módosításokkal (lassú jelek felülvizsgálata, a Déli Pályaudvarra terelés, közbenső megállók kiiktatása) a menetidőt fél órával lehessen csökkenteni.

Mint korábban beszámoltunk róla, februárban Bókay Endre, később Bretter Zoltán és Szili Katalin noszogatta a változtatásra az azóta távozó minisztereket, most azonban Szabó Pál lemondása és a válsággal kapcsolatos intézkedések miatt gyakorlatilag minden fejlesztési ügyet jegelnek.

Egy ezermilliárdos gazdaságélénkítő programhoz például az egyéb, korábban beruházásokat törölve gereblyéznek forrást a pénzügyi tárcánál, így, forrásaink szerint, a Péccsel kapcsolatos vasúti program is könnyen ennek áldozatául eshet.

Korb Zoltán