A busz- és a jutalombotrány után a szocik elnöki székéig ívelhet Tóth Bertalan karrierje

2018. június 15. péntek 11:30

A busz- és a jutalombotrány után a szocik elnöki székéig ívelhet Tóth Bertalan karrierje

Pár nap múlva kiderül, mennyire sikerült átvernie elnökjelölti programját párttársain Tóth Bertalannak, akit az egyik esélyesként tartanak nyilván a szocialista párt hétvégi kongresszusán tartandó elnökválasztáson. A pécsi politikus karrierje számos botrányt követően érheti el eddigi tetőpontját.  

 

Viszonylag fiatal kora ellenére Tóth Bertalan számos funkciót viselt már a Magyar Szocialista Pártban. A 42 éves, jogász majd közgazdász diplomát szerző politikus 1992 óta tagja a pártnak, 2007 és 2010 között a városi szervezet elnöke. 2006 és 2009 között alpolgármester Pécsett, 2010 és 2014 között önkormányzati képviselő, az MSZP városi frakciójának vezetője.

A jelenleg az MSZP parlamenti frakciójának vezetőjeként tevékenykedő Tóth a kétezres évek második felében szerzett hírnevet magának a Mecsekalján, hiszen a nevéhez számos kisebb-nagyobb botrány köthető. A pécsi baloldalon az erőskezű Toller László polgármester halála után borultak fel az erőviszonyok, hiszen a városvezető korábbi hű csatlósaival, az „öreg" szocialistákkal szemben feltörekvő ifjú „csokitolvajok"- köztük Tóth - csatáztak a hatalomért, amely végül az utóbbiak győzelmével ért véget.

S miért csokitolvajok? Tóth mellett Nyőgéri Lajost, Kőhegyi Istvánt és Fuchs Gábort nevezték így a párton belül az általuk irányított város vagyontárgyainak nagydobra verése, kiárusítása miatt. (Magát a kifejezést egyébként a pártot akkoriban elhagyó Szili Katalinnak tulajdonítják.) A pártszakadás során számos korábbi nagymenő szocialista politikus lépett ki a szervezetből, teret engedve a fiatal generáció képviselőinek.

Tóth nevével egyébként a híres-hírhedt buszbotrány is szorosan összefügg. Mint ismert, 2009. június elején került nyilvánosságra, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. 51 és a Mecsekbusz Kft. 49 százalékos tulajdonában lévő helyi busztársaság, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. nem sokkal korábban nettó 2,2 milliárd forintért eladta mintegy 170 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A buszok egy része könyv szerinti értéken, másik része pedig 500-600 ezer forint közötti összegekért cserélt gazdát. A városnak több milliárdos kárt okozó botrány miatt távozni kényszerült a holding éléről Varga Péter vezérigazgató, Páva Zsolt pedig feljelentést tett az ügyben.

Szintén sokáig téma volt Pécsett a szocialista városvezetők saját maguk számára kiutalt jutalmazási ügye. 2011 szeptemberében robbant a bomba, amikor kiderült, hogy a szocialista városvezetés 2002 és 2009 között összesen 3,1 milliárd forintot fizetett ki jutalmakra, miközben az önkormányzat adóssága folyamatosan emelkedett. Az alpolgármesterek - így Tóth Bertalan - munkáját kiemelten díjazták, volt, aki egy nap kétszer is felvette a neki megítélt összeget. Maga Tóth nettó 3,4 millió forintot vett fel, ám ha járulékokkal együtt nézzük, akkor közel bruttó tízmillió forintot.

Nos, Tóth Bertalan karrierjét mindezen botrányok nem befolyásolták, 2012 és 2014 között az MSZP országos elnökségének tagja volt, 2014-ben országgyűlési képviselő lett, s 2016 júliusa óta a párt parlamenti frakcióvezetője. Úgy tűnik, hogy ambícióit ez a poszt sem elégíti ki, a jelek szerint ő számít a párt legesélyesebb elnökjelöltjének - Mesterházy Attilával szemben - a hamarosan ülésező kongresszuson.

 

H. L. B.