400 milliós mínusz a PK Zrt.-nél
2009. április 25. szombat 18:43

A város még 2004-ben kötötte meg az úgynevezett közszolgáltatási szerződést a PK Zrt.-vel, mely szerint a cég minden évben köteles jelentést adni az önkormányzat számára az általa ellátott tevékenységről.
Az elmúlt évről szóló beszámoló szerint a szállítási teljesítmény 98,5 százalékos volt, az eltérés a meghibásodások miatti járatkimaradásokból adódik - megjegyezendő, hogy 96 százalékos volt az előírás. A dokumentum alapján az autóbuszok műszaki megbízhatósága elmarad az optimálistól, amelyet a buszok tizenkét éves átlagéletkora okoz.
A közszolgáltatási tevékenység 435 millió forintos negatív eredményt (azaz veszteséget) hozott, amely az értékesítési bevételek csökkenésével és az üzemanyagárak emelkedésével magyarázható, illetve a személyi változások miatti bérköltség-emelkedéssel. A cég jelentése szerint az önkormányzat 2008-ban nem adott elegendő támogatást: a szükséges 735 helyett 315 milliót utalt csak a PK Zrt.-nek.
Nagy Csaba, a pénzügyi bizottság fideszes elnöke szerint a Medgyessy Péter vezette kormány idejéből datálható a tömegközlekedés finanszírozásának csökkentése, s ezt a gyakorlatot a Gyurcsány-kabinet is folytatta. Megjegyezte, a cég idén a költségvetési rendelet szerint a tavaly betervezett, ám 2008-ban végül nem folyósított támogatásnál többet kap, s szoros gazdálkodással, rugalmasabb munkaszervezéssel hatékonyabbá válhat.
Hozzátette, az átalakításokat már el is indította a vállalat, s a szervizelési költségek csökkentésével, illetve az új, kevesebb üzemanyagot fogyasztó autóbuszok elindításával idén a tavalyinál jobb eredményekre van kilátás.
A PK Zrt. tájékoztatása szerint a veszteséget jelenleg részben saját, részben bankhitel felhasználásával fedezik, a veszteség okainak pedig a következőket jelölték meg: az állam által biztosított utazási kedvezmények kieső bevételét az állam nem kompenzálja, magas a jegy és bérlet nélkül utazók száma, valamint az elhasználódott járműpark miatt az autóbuszok javítási igénye megnövekedett és az üzemanyagár is magas.
A társaság közlése szerint a céljuk az, hogy nullszaldóssá tegyék a céget, ennek érdekében nagyobb arányban szűrnék ki a bliccelőket, s eddig már átszerveztél a működési struktúrájukat, a munkaszervezetüket a hatékonyabb munkamegosztás érdekében. A menedzsment - áll a lapunkhoz eljuttatott közleményben - felülvizsgálta a meglévő szerződéseket, s a vállalat számára előnyteleneket kiváltása már folyamatban van.
"Igazán komoly eredményt a járműpark cseréjétől várunk, mivel egy új, korszerű járműállomány esetén jelentősen csökkennek a javítási költségek, illetve az üzemanyag megtakarítás is számottevő lehet" - közlik, majd hozzáteszik, hogy az Önkormányzat 560 millió működési támogatást irányzott elő 2009-re, ami kevesebb, mint a cég 2008 évi támogatása, mely 300 millió forint működési és 315 milliós fejlesztési támogatásból állt össze. (Megjegyezendő, hogy a bizottság elé került előterjesztésben a csak a 300 milliós működési támogatást említik - a szerk.)
B. M.
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Csaknem félezren dolgozhatnak majd a...
- Várja új hallgatóit a Pécsi Püspöki...
- Ha húsz percnél többet késik a busz...
- Mohácsi, majd pécsi...
- Péntekig lehet nevezni a Virágos...
- A hűvös május miatt elhúzódik az idei...
- Amikor még a pécsi belvárosban is...
- 180 milliót csalt ke egy pécsi nő...
- Hónapok óta nyoma veszett egy 44 éves...
- Lerobbant a mozdony, pótlóbuszok...