Szállj vízre és megúszhatod az APEH ellenőrzést!
2008. február 06. szerda 10:14
A hajófinanszírozásról kérdeztük Vilmányi Juditot, a Hypo-Alpe-Adria eszközfinanszírozás üzletág igazgatóját.
A balatoni kikötői feltételek ma már adottak a hajózás fellendüléséhez, a kikötők számos helyen már nagyobb hajók fogadására is alkalmasak, s az ideális méretű balatoni hajó - melynek mérete 36 láb körüli - minden kikötőben elfér. A hajók számában még mindig jelentős a magyar tenger lemaradása - és így jelentős a potenciál is - a Balaton hajóinak száma arányaiban csak mintegy harmada a nagyobb európai tavakon megszokott mennyiségnek.
Több mint hétezer balatoni kikötőhelyre ma még csak mintegy 4000 vitorlás hajó jut. Ráadásul a balatoni régióban jelentős ingatlan beruházások és fejlesztések valósulnak meg. Ezek alapján hamar beláthatjuk, hogy a hazai hajózás "fejlődésre van ítélve".
A hazai hajózási szegmens 3-4 milliárd forintosra tehető, amely növekedési üteme megtorpanni látszott 2007-ben. A legfrissebb statisztikák szerint a piacon meghatározó lízingcégek megközelítőleg 6 milliárd forintot helyeztek ki tavaly. Sajnos ez alul maradt a várakozásoknak, de tudjuk, a megszorítások...
Tavaly a készlethajó finanszírozás előtérbe került. A térség fejlesztése tovább erősítette a balatoni hajózás szegmensét, bár az Adria még mindig sokkal kedveltebb a hajósok körében (a finanszírozási arány tekintetében ez kb. 70%-30%-t jelent, az Adria javára).
Az APEH vagyonvizsgálatok következtében megnőtt a külföldi regisztráció igénye és persze némileg a luxusnak számító hajók vásárlói is visszafogottabbak voltak, valamint sokan a külföldön történő finanszírozásban láttak megoldást. Azonban a külföldi pénzintézetek nincsenek felkészülve a magyar ügyfelek bevizsgálására és kiszolgálására.
2008 azonban izgalmas évnek ígérkezik. A finanszírozott járművek között a magán-szabadidős és készlet célú hajó beszerzései mellett jelen vannak és egyre nagyobb teret követelnek a charter célú hajóvásárlások is, bár ezek aránya még nem jelentős.
A hajófinanszírozás egyelőre CHF és EUR alapon történik, akár 8 éves futamidővel és 30 százalékos önerővel. A finanszírozás éves költsége 7 és 12 százalék közé tehető. A hitel fedezetéül teljes egészében, az esetek túlnyomó többségében, a megvásárolt hajó szolgál. Az eszköz- és ügyfélminősítés alapú finanszírozás kombinálásával teljesen rugalmas és gyors elbírálás lehetséges. Az igényléstől a folyósításig átlagosan két hetet vesz igénybe az ügylet lebonyolítása.
Azonban most legaktuálisabb kérdés a biztosítás, ugyanis e témában történt mostanában 1-2 negatív eset, amit megelőzendő hangsúlyt fektetnék a felülvizsgálatokra - a megfelelő biztosító megválasztásán adott esetben, 1-1 káreseménynél, a hajós egész szezonja múlhat, és hosszadalmas bírósági procedúra költségei spórolhatók meg. A hajók biztosításáról az alábbi cikkben olvashatnak:
Másrészt az elmúlt években megvásárolt 34-50 lábas hajók közül várhatóan számos hajó kerül lecserélésre, mely megnöveli a magyarországi dealerek használthajó készletét. Ennek a kezelése a finanszírozói oldalról, szintén nagy felkészültséget igényelt. A magyar ügyfél nem gondolkodik előre, nem tudja, hogy mit szeretne majd 1 év múlva vásárolni.
Nincs felkészülve arra, hogy a kereskedő adott esetben csak 2009-es tavaszi szállítást tud ígérni; a magyar ügyfél "meglát és beleszeret", ezért a kereskedők készlethajók tartására rendezkedtek be, egyrészt hogy meg tudják mutatni a portékát, másrészt, hogy legyen eladható hajó és ne rendelni kelljen a gyárból, hosszú szállítási határidővel.
Lehetőség van használt hajót is finanszíroztatni, illetve már meglévő eszközt visszlízingelni. Mindazonáltal értékbecslést minden 3 évnél idősebb hajóra kér a Hypo Alpe-Adria Leasing.
"Cégünk értékesítési kapcsolatai kibővültek, mely egyrészről szinte a teljes magyarországi dealeri "paletta" lefedését jelenti - új, nemrégen piacon levő magyarországi hajóforgalmazók bevonásával -, másrészről új és használthajó kereskedéssel is foglalkozó közvetlen külföldi kapcsolatok kiaknázásával." - mondta Vilmányi Judit. Ebből eredően, szinte bárhol megvásárolhatjuk a hajónkat, hiszen a finanszírozó partner hiánya már nem lehet akadály.
A hajóvásárlók körében egyre nagyobb igény mutatkozik a nagyobb luxushajók (több millió EUR) vásárlására és finanszírozására, ami bonyolultabb finanszírozási konstrukciót és nemzetközi felkészültséget, külföldi cégekkel történő szorosabb együttműködést, szinte közös terméket igényel; Ugyanakkor mindenre van lehetőség: a finanszírozott járművek között jelen vannak az - akár az Adriára is beszerzett- versenyhajók és kishajók is.
A kishajó finanszírozás "ellenőrizhetetlensége" kockázatot jelent, ami nagy felkészültséget és jó dealeri kapcsolatrendszert igényel a finanszírozótól. A versenyhajóknál a speciális eszközérték-meghatározás illetve a másodpiaci értékesítés nehézsége emelendő ki.
A flottafinanszírozás is mind a Balatonon, mind pedig az Adrián megoldható, bár a balatoni flottafinanszírozás még csak most van kialakulóban.
Tehát jelentős fejlődés előtt áll még a hazai hajózási piac, mind értékesítési, mind pedig finanszírozási oldalról. Sőt nem csak az újhajó piac bővülhet jelentősen az elkövetkezendő években, hanem a használt hajó szegmens is. Ennek alapján pedig sokan megtalálhatják a nekik megfelelő hajót, akár üzleti-, akár magáncélból vásárolnák is azt meg.
Pénzcentrum
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- A Baranyában fészkelő fekete...
- Mi lesz veled, uránvárosi piac? A...
- Itt van Marco Rossi kerete - négy...
- Minden iskolába megérkeztek az...
- Leáll a tévé, a telefon és az...
- Több mint hatezer új hallgatója lesz...
- Valóság lehet az álom: egy új klinika...
- Tragédiával indul a hét: gázolt a...
- Szeptember 5-ig lehet jelentkezni az...
- Baranyában is pusztítják a...