Kiegyezett a MÁV

2008. december 31. szerda 09:11

Kiegyezett a MÁV
Megszületett a megállapodás a MÁV Zrt. és hat szakszervezet képviselői között - közölte a vasúttársaság közleményben az MTI-vel. A MÁV Zrt. és a szakszervezetek képviselői kedden a késő esti órákban aláírták a 2009. évre vonatkozó Kollektív Szerződést, valamint - a VDSZSZ-Szolidaritás kivételével - a 4,1 százalékos bérfejlesztést rögzítő megállapodást.

A kollektív szerződést a Vasutasok Szakszervezete, a VDSZSZ-Szolidaritás, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, valamint a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége közel két hónapos egyeztetés után fogadta el.

A 2009. január 1-től 2010. január 31-ig hatályos megállapodás a társaság működési hatékonyságának növelését és a kollektív munkaügyi szabályok átláthatóságát szolgálja. Egyben megőrzi a vasutasok egzisztenciális biztonsága szempontjából fontos értékeket is.

A MÁV Zrt. november 12-én adta át a reprezentatív szakszervezeteknek a kollektív szerződés tervezetét, majd kezdett egyeztetést szociális partnereivel az átláthatóbb és egyszerűbb szerkezetű megállapodásról, amely a magyar vasútnál az elmúlt időszakban lezajlott változásokhoz is igazodik.

A jövőben a MÁV Csoport tagvállalatai önállóan kötnek társasági kollektív szerződést. Gazdasági önállóságukra tekintettel a MÁV Zrt., mint tulajdonos már nem vállalhat a jogszabályok alapján munkáltatói elkötelezettséget helyettük. Így a most módosított kollektív szerződésben már nem szerepelnek az anyavállalattól külön társaságokba kikerült foglalkoztatási csoportokra vonatkozó rendelkezések.

A 2009-re szóló 4,1 százalékos bérmegállapodás értelmében a munkavállalók által választható béren kívüli juttatások összege a korábbi éves 250 ezer Ft-ról 270 ezer Ft-ra emelkedik.

A VDSZSZ Szolidaritás nyilatkozata szerint - egyebek mellett - azért nem írta alá a bérmegállapodást, mert 7 százalékos bérfejlesztést követel. A vasúttársaság meglátása szerint, ennek a szakszervezeti követelésnek nincs gazdasági alapja a jelenlegi gazdasági válság idején.

MTI - MTI Fotó: Czika László