Fogyókúrán a MÁV - sok pénz kellene

2010. március 16. kedd 09:06

Elkészült, de még fiókban marad a MÁV csoport két nagy egységbe való szétszervezésének a terve, mert nincs pénz a megvalósítására. Így viszont nincs szükség az átalakítást célzó 48 millárdos hitelre sem.

Elkészült, de még fiókban marad a MÁV csoport két nagy egységbe való szétszervezésének a terve, mert nincs pénz a megvalósítására. Így viszont nincs szükség az átalakítást célzó 48 millárdos hitelre sem, 40-45 milliárdot azonban mégis elő kell teremtenie a zuhanó saját tőkéjű vasúttársaságnak, hitelből vagy akár kötvényből.

A MÁV-nál tavaly indult takarékossági intézkedések hatásai már érződnek: az eredetileg várt 64 milliárd forintos veszteség helyett 35 milliárdos mínuszt szenvedett el 2009-ben a társaság. „Valójában ez is csak abból adódik, hogy az állam nem téríti meg a pályavasút-üzletágtól megrendelt szolgáltatások indokolt költségeinek egészét" - mondta Andrási Miklós elnök-vezérigazgató a Világgazdaságnak adott interjújában. A MÁV idei költségei további 17 milliárddal zsugorodnak a tervek szerint. Közben fejlődni kell: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2010-re 72,4 milliárd forintnyi vasúti beruházást tervez.

A MÁV Cargo eladása után megfontolandó a hazai vasúti áruszállítás újbóli felépítése, és egy új Mávaut gondolata sem idegen a MÁV-tól. Ha jól lobbizunk, Magyarországot szemelik ki uniós tranzitállamnak a kazah, az orosz és a kínai vasúttársaságok, amelyek a széles nyomtávú vasút uniós kibővítésén gondolkodnak.

vg.hu