70 milliárd ugrik a MÁV-tól

2009. augusztus 07. péntek 14:17

70 milliárd ugrik a MÁV-tól
Elfogadta a kormány a közösségi közlekedési rendszer átalakításának stratégiáját, amely alapján 2010-től csak a bruttó hazai termék (GDP) egy százaléka fordítható a közösségi közlekedésre - jelentette be a kormányszóvivő.

Szollár Domokos rámutatott: a stratégia megvalósításával a jelenlegi 330 milliárd forint ráfordítás helyett jövőre körülbelül 70 milliárd forinttal kevesebbet, 260 milliárd forintot költhet az állam a MÁV-ra és a Volánra, míg később ez az összeg a magyar gazdaság növekedésének függvényében változhat. A határozat legfontosabb stratégiai alapelvei közé sorolta, hogy megszűnjön a párhuzamosság a Volán és a MÁV-járatok között.

Hozzátette: a kormányhatározat egy feladatkiosztó úti terv, amely augusztus 15. és november 30. közötti határidőkkel koncepcionális javaslatok elkészítését írja elő a közösségi közlekedésben érintett állami szerveknek, valamint társaságoknak.

Aláhúzta: a kormány célja, hogy versenyképes közlekedési cégek alakuljanak, amelyek a közösségi közlekedés 2010-es piacnyitása után is megállják a helyüket, míg középtávon egy pénzügyileg fenntartható, magasabb színvonalú közlekedési rendszer valósuljon meg. Szollár Domokos hangsúlyozta, hogy a helyközi közösségi közlekedés biztosítása állami feladat, és az átalakítás az érdekvédelmi szervezetekkel való egyeztetéssel történik majd meg.

Az egyik legfontosabb feladat, hogy az ősz közepére felálljanak a helyi önkormányzatok vagy akár civil szervezetek képviselőit tömörítő regionális tanácsok, amelyek a helyi igények szerint rendelhetnék meg állami vagy magántársaságoktól a szükséges közösségi közlekedési szolgáltatásokat.

A kormányszóvivő elmondta: a MÁV-nál a koncepció szerint a jelenlegi 7.700 kilométer vasútvonal 60 százaléka országos, 40 százaléka pedig regionális vonal lesz. A regionális és országos közlekedés jövő évi koncepciójának stratégiáját augusztus 24-ig kell elkészíteniük az érintett szervezeteknek.

Szollár Domokos hangsúlyozta, hogy az átalakítás egy több éves folyamat, amelynek negatív következményei is lehetnek, azonban mivel még csak a stratégiai koncepció készült el, sem egyes vonalak bezárásáról, sem elbocsátásokról nincs szó.

Kép és szöveg: MTI