Fáraót ripityára, Matisse-t rojtosra

2010. október 17. vasárnap 16:26

Fáraót ripityára, Matisse-t rojtosra
Gyakran szenvednek balesetet az olaszországi múzeumuk által kikölcsönzött festmények és szobrok: védelmükben a római kulturális tárca minimálisra korlátozta a műalkotások külföldi kölcsönzését.

Törött fejjel tért vissza Japánból októberben a torinói egyiptomi múzeum egyik fáraószobra. A XVIII. dinasztiabeli uralkodót ábrázoló kőfej egy évig turnézott a távol-keleti szigetországban, és az egyik kiállításról a másikra való szállítás közben földre ejtették.

Az olasz kulturális örökségért felelős minisztériumi főosztályvezető, Mario Resca bejelentette, hogy jövő évtől minimálisra csökkentik a kölcsönzést. 2009-ben az olasz állami múzeumok 12 ezer alkotást adtak kölcsön közel hétszáz itáliai és külföldi kiállításra.

Az olasz sajtó emlékeztetett az Anziói lányként emlegetett ókori márványszoborra is, amelyet a római régészeti múzeum 2005-ben a Colosseumnak adott kölcsön. Ott a szobor leesett a talapzatáról, és eltörött. 1998-ban Henri Matisse kölcsönbe kapott festménye lyukadt ki a római Capitoliumi Múzeumban.

A római kulturális tárca azonban csak korlátozza, de nem tiltja műtárgyak kölcsönzését.

A minisztérium úgy látja, hogy azt az alkotást érdemes elmozdítani, amely nagy tömeget vonz, és így jelentős bevételt eredményez. Idén nyáron Mario Resca a riacei bronzszobrok nemzetközi bemutatását szorgalmazta, kezdeményezése azonban a szobrokat őrző Reggio Calabria-i múzeum ellenállásába ütközött.

Hiábavaló tiltakozás előzte meg viszont a Leonardo da Vinci festette Angyali üdvözletnek a firenzei Uffizi Képtárból Tokióba való utaztatását, illetve a szicíliai Mazarában kiállított táncoló szatír kikölcsönzését. "Csodának tartom, hogy épségben hazatértek" - idézte a La Repubblica napilap Mauro Michelit, a Roma Tre Egyetem restaurátor professzorát, aki szerint a modern csomagolási technika számos garanciát kínál, emberi hiba azonban mindig történhet.

Mint megjegyezte, a szállításra kiírt pályázatokon az alacsony költség, nem a biztonság számít fő szempontnak.

A képtár 23 alkotását nyilvánította elmozdíthatatlannak az Uffizi igazgatója, Antonio Natali. Így a turisták is biztosak lehetnek abban, hogy Botticelli Vénuszát a helyén találják a "kölcsön adva" tábla helyett.

(mti)