A lakosság fele már a neten olvas újságot

2010. október 14. csütörtök 14:17

A hírközlés fejlődése és az internet címmel OECD megbízásából tanulmány jelent meg, mely a az elektronikus kommunikáció, valamint a gazdasági válság újságpiacra gyakorolt hatását boncolgatja.

A tanulmányt készítő PricewaterhouseCoopers becslése szerint a hagyományos újságkiadó vállalatok 2009-ben mintegy 164 milliárd dollárt kasszíroztak részben a hagyományos és online terjesztésből, részben hirdetési bevételekből. Ez az összeg jóval meghaladta a rokon szektorok bevételeit (hanglemezkiadás 27 milliárd, videojátékok 55 milliárd, játékfilm 85 milliárd, szépirodalom és szakkönyvek ll2 milliárd dollár).

A helyzet ennek ellenére nem jó: az újságoknak a gazdasági válság nyomasztó hatásán kívül az ingyenes kiadványok, az internet, a tévé- illetve rádiócsatornák növekvő versenyével is meg kell birkózniuk. Ennek folytán a 31 OECD ország közül húszban csökken a nyomtatott sajtó olvasottsága, egyes országokban pedig a lakosság több mint fele (Dél-Koreában 77 százaléka) áttért az internetes újságok olvasására.

Ami a bevételi szerkezetet illeti, a kiadók bevételeinek 57 százaléka hirdetésekből, 43 százaléka az újságpéldányok eladásából származik. A reklámbevételek elmozdulást mutatnak a hagyományos sajtóhirdetésektől az online reklám irányába, és a trend tartósnak ígérkezik a kutatók állítása szerint. Az online reklám 2008-ban a hirdetési bevételek 20 százalékát adta az USÁ-ban, Dániában, Norvégiában és Svédországban, és 10-15 százalékát Angliában, Franciaországban, Lengyelországban, az Németországban, Ausztráliában, Dél-Koreában és Japánban. A nyomtatott hirdetés ugyanakkor még mindig jövedelmezőbb az újságok számára, mint az online.

A PricewaterhouseCoopers mindent összevetve nem sok jót jósol a papíralapú sajtónak: a nyomtatott hirdetésekből származó összbevétel a 2008 évi 36.7 milliárd dollárról 2013-ig szerintük 24.3 milliárdra esik vissza, miközben az online reklámokból származó bevételeknél csak félmilliárd dolláros növekedés várható. A kutatást megrendelő OECD ennél valamelyest bizakodóbb: az adatok szerinte javulhatnak, ahogy a világgazdaság a válságból lassan magához tér.

Forrás: Magyar Reklámszövetség