Forma-1: a kicsik is kérik a jussukat

2008. október 07. kedd 12:53

A Forma-1 kereskedelmi bevételeinek egyenlő elosztásával a kevésbé sikeres csapatok is biztosabb lábakon állnának, a jelek szerint a csapatok hajlanak is erre.

A világbajnokságokat az elmúlt években megnyerő istállók és eredményesebb riválisaik nyilván nem értékelnék annyira az új rendszert, mint a félgyári vagy privát csapatok, de Sir Frank Williams szerint most a csapatok megtartása az elsődleges cél, és ebben egyetértenek a vezetők.

Az autosport.com egy meg nem nevezett csapatvezetőt idézett az ügyben:

- Ez jó módja lenne annak, hogy minden csapat anyagi háttere megalapozott legyen anélkül, hogy visszavetnék az élmenőket. A legjobb csapatok természetesen így is több szponzorációs pénzt kapnának, mint azok, akik hátrébb végeznek, így továbbra is hasznot lehetne húzni a győzelmekből.

Sir Frank Williams, mint az egyik legjobb privát istálló vezetője, azt mondta, ő maga is elbizonytalanodik a kérdéssel kapcsolatban, de fontosabbnak tartja az egyensúly felállítását, ezért ő is igennel szavazna.

- A probléma forrása az, hogy a nagyfiúk, úgymint a Ferrari és a McLaren, akik a bevételek nagy részét elviszik, amúgy is hatalmas összegeket tudnak fordítani arra, hogy mindenből a legjobbat kapják meg, úgy szakemberekből, mint technológiákból, míg a kiscsapatoknak erre nincs esélyük - nyilatkozott az internetes szaklapnak a 66 éves Williams.

A pénzmegosztás jelenlegi rendszerében ugyanis a legeredményesebb istállók bezsebelik a kereskedelmi (például a reklámokból, vagy közvetítésekből befolyt) összegek nagy részét.

- Ha továbbra is hagyjuk, hogy a nagyok annyit költsenek, amennyit jelenleg is kiadnak, a mezőny másik fele sosem fog felzárkózni.

Egy korábbi javaslat szerint maximalizálnák a csapatok költségvetését, mindenkiét azonos szintre hoznák, hogy egyenlő feltételeket teremtsenek a versenyzéshez. Ötlet tehát van, a kérdés már csak az, hogy a FOTÁ-nál végül meg tudnak-e egyezni egy hatékony kompromisszumban?


2009-re változtatni kell a biztonsági autós szabályon

Habár a legtöbben már szezon közben módosították volna a futam alatt baleset idején érvénybe lépő bokszutca lezárásának szabályát, ez a 2009-es szezonkezdet előtt már nem fog megtörténni, akkor viszont mindenképp, állítja Martin Whitmarsh, a McLaren vezérigazgatója.

A jelenleg tervezett rendszert azonban a szezon hátralévő részében, valamint a téli tesztek folyamán még tesztelniük kell. A most próbálgatott szoftver egy hangjelzés segítségével és a kormányon elhelyezett kijelzőn feltüntetett sebességkorlátozással figyelmezteti a pilótát, hol és mennyivel szabad elhaladnia a pályán.


Baleset esetén ugyanis jelenleg azért van lezárva a bokszutca, hogy a versenyzőknek ne legyen lehetőségük nagy tempóval berohanni csapatukhoz, még nagyobb kockázatot vállalva a már amúgy is veszélyes szakaszon.

Az új szoftver jelzéseivel ezt a sokszor sordöntő szabályt, mely negatívan is befolyásolja egyes pilóták versenyen elért eredményeit, ki lehetne váltani. Az ügy azok után került újra terítékre, hogy a hétvégi Szingapúri Nagydíjon újabb két pilóta volt kénytelen behajtani a lezárt bokszutcába tankolásra, ezért viszont 10 másodperces stop&go büntetést kaptak.

- Biztos vagyok benne, hogy a következő évad elejére meg fog történni a változtatás, mert mindenkinek nyilvánvaló, hogy módosítani kell. Azoknak, akiken mindez múlik, fel kell fogniuk, hogy reménytelenül rossz a helyzet, és ezért már a télen változtatásra lesz szükség- idézte Martin Whitmarsht az autosport.com.

Az FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) a csapatokkal hosszú hónapok óta tartó egyeztetések és megállapodások után 2009-re így végre pontot tehet a kényes ügy végére.

f1hirek.hu - Fotó: EPA