Uránvárost „amszterdamizálni" kellene a biciklis forgalmat illetően

2011. szeptember 11. vasárnap 10:55

Uránvárost „amszterdamizálni

Sík terület, széles járdák és utak, munkába, iskolába járó kerékpárosok - Uránváros adottságai és igényei egyaránt a kerékpározás nagyobb támogatását erősítenék. Kezdeményezésből nincs is hiány. Utak építésére azonban kevés a pénz, sokszor viszont azok kijelölése is elegendő volna. A fokozott figyelmet ez sem válthatja fel, amihez a megfelelő kerékpáros felszerelés is szükséges a megnövekvő balesetek és biciklilopások miatt. Uránvárosi biciklis körkép és praktikák a biztonságos kerékpározásért.

Pécs domborzati viszonyai nehezítik az olyan típusú biciklis forgalmat, mint a mindennapi kerékpározás hagyományairól híres holland vagy dán városoké. Mégis alakulóban van egy olyan réteg, amely egyre sürgetőbbé teszi a városi biciklizés fejlesztését. A pécsi kerékpározásról elsőként Novotny Iván, a Pécsi Túrakerékpáros és Környezetvédő Klub alapítója és elnöke készített tanulmányokat, amely akkoriban három szakaszra - Kertváros, Uránváros, Budai Vám - osztotta a várost. Azóta a belvárosi rész nagyobb hangsúlyt kapott, az észak-déli megosztottság, valamint a keleti-nyugati városrészek közötti nagy távolság nehezíti a kerékpározást.

A kerékpáros turista többet hoz

15 %-kal többet költ a kerékpáros turista, mint az autós turista, és többnyire helyi termékeket vásárol - idézte Simor Árpád, a KRESZ-park egykori vezetője egy pécsi szakdolgozat adatait. „Uránvárosnak egyik létkérdése a Malomvölgy felé vezető szabadidős forgalom megoldása" - tette hozzá, vagyis a kerékpározás fejlesztésének hosszú távú, turisztikai célú megfontolásai is vannak.



- Az uránvárosi kerékpáros közlekedés eléggé szétterítettnek mondható, bár egy nagyon jól beérett lakótelepről van szó, melynek részei között rengeteg egyénileg bejáratott kerékpáros vonal létezik - mondta a Pécsi Újság.hu-nak Simor Árpád, aki elhivatott kerékpárosként az interjú idején a KRESZ-parkot vezette. Ez azt is jelenti, hogy a kerékpározás szerves része a városrész életének, de nehézséget jelent megfelelően behatárolni a szükséges útvonalakat, fejlesztéseket.

„Uránváros belső forgalma kiegyensúlyozott" kerékpárutak hiányában is Simor Árpád szerint, azonban a kifelé és odavezető útvonalak gondot jelentenek több irányban is. Az északi kivezetőn, Magyarürög felé, épített szakasz vezet, amely inkább szabadidős kerékpárutat jelent. A belvárosba irányuló forgalom szintén rendben működik.

Gravíroztassunk?

A tavalyi nyárhoz képest nem nőtt a kerékpárlopások száma Pécsett, de a biciklis szezonban általában megszaporodnak az év többi időszakához képest, mondta el a Pécsi Újság.hu-nak Mindenszky Nikoletta, a Pécsi Rendőrkapitányság sajtószóvivője. „Amennyiben valakinek ellopják a kerékpárját, érdemes azonnal feljelentést tennie a rendőrségen. Megkönnyíti a nyomozást, ha a tulajdonos meg tudja adni a gyári számot, így körözést adhat ki a rendőrség a biciklire. Segít, ha fotó is rendelkezésre áll az ellopott tárgyról. Érdemes a városban a bizományos értékesítési helyeken és a vásártéren körülnézni, hátha ott akar túladni valaki a lopott kerékpáron. Ha valaki ilyen helyen megtalálja a saját kerékpárját, azonnal hívjon rendőrt, és bízza rá az intézkedést, ne próbálja egyedül visszaszerezni a tulajdonát."
A lopások megelőzése érdekében a rendőrség évek óta végez kerékpár gravírozást, általában előre meghirdetett napokon. „A megjelölt kerékpárok a rendőrség nyilvántartásába is bekerülnek, melynek köszönhetően országosan is kereshető egy-egy ellopott kerékpár" - tette hozzá a sajtószóvívő.
Ami nélkül ne üljünk kerékpárra: elől fehér, hátul vörös lámpa, vörös színű hátsó prizma, legalább az első keréken borostyánsárga küllőprizma, egymástól függetlenül működtethető első és hátsó fék, csengő, és fényvisszaverő ruházat lakott területen kívül, éjszaka, vagy rossz látási viszonyok között.

- A nyugati, Cserkút felé tartó kerékpáros forgalom életveszélyes. Egy tipikusan hivatásforgalmi útvonalról van szó az ipari terület felé, ami azt jelenti, hogy inkább munkába járásra, és nem szabadidős tevékenységre használják az emberek - hívta fel a figyelmet a Pécsi Túrakerékpáros Klub aktivistája. A nyugati városrész üzletsorának is érdekében állhat az út megépülése. Simor Árpád elképzelése szerint a várossal való összefogás révén kevés befektetéssel mindenki jól járhatna.

- Uránvárosból délre, a Malomvölgyhöz is szükség volna kerékpárútra, ez többnyire szabadidős útvonal lenne - tette hozzá, és statisztikákkal indokolta, melyekből látszik, hogy a Malomvölgy az átlagos, azaz nem versenyszerűen sportoló, biciklis, kiránduló családok körében népszerűbb, mint a Mecsek. Ez a domborzati különbségekkel is magyarázható.

Kerékpárutak építésére a városnak idén 7 millió forintja van. Így azok az útvonalak, tervek kapnak elsőbbséget, amelyek nagyobb forgalmat bonyolítanának le.

Ilyen az Ifjúság útját a Zsolnay Kulturális Negyeddel összekötő szakasz, amely az egyetemisták számára jelentene nagy könnyebbséget. (Ősztől a Művészeti Kar, valamint jövő évben a Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék kap majd ott helyet.) Ennek megépítésére jelenleg egy benyújtott 50 milliós pályázat vár elbírálásra.

Uránváros tehát hátrébb áll a sorban. Pedig a fokozottan veszélyes cserkúti szakasz csak kerékpárúttal lenne megoldható. A pellérdi bicikliút vége és az 57-es út kereszteződése szintén veszélyforrást jelent, amelyet egy aluljáróval lehetne kikerülni.
Több helyen egyéb forgalmi változtatás is megfelelne a városrészben. A buszforgalommal terhelt Esztergár Lajos út mentén a széles járdák például alkalmasak arra, hogy gyalogos és kerékpáros forgalmat megosztva biztosítsanak. Uránvárost „amszterdamizálni" kellene, adottságai ugyanis megfelelnek a biciklis forgalom kiépítéséhez.

Takács Tímea - Fotó: Dittrich Éva