Szinte biztosan lesz új elkerülő
2008. október 29. szerda 20:02

Mint ismert, az M6-ost korábban Szentlőrincig tervezték megépíteni, s megtörténtek a nyomvonalon a telekkisajátítások is. Később azonban módosították az eredeti elképzelést: az autópálya kivitelezői már csak arra kaptak felkérést, hogy a sztrádát az 58-as út vonaláig építsék meg.
A horvát határ kérdéses
Korábban szó volt róla, s a különböző pártállású baranyai képviselők jelenleg is közösen lobbiznak az M6-os Bóly és országhatár közötti szakaszának megépítése érdekében.
A horvát fél amondó: abban a pillanatban, hogy döntés születik Magyarországon minderről, ők is elindítják a beruházást Eszék és az országhatár között.
Az ügyön lendíthet, hogy nemsokára horvát-magyar együttes kormányülés lesz. A horvát autópálya hivatalos honlapja szerint még 2008-ban elindítják ezen szakasz megépítésének tervezését.
Ezzel azonban egyrészt minden, a pályáról érkező forgalmat Pécs belvárosába vagy a Kertvárosba terelnének, másrészt továbbra sem lenne Pécsett használható elkerülő út, ráadásul a királyegyházai, Közép-Európa legnagyobb cementgyárából érkező kamionok is csak a városon áthaladva tudnák elérni az M60-ast (lásd kapcsolódó írásunkat - a szerk.).
Bókay Endre szerint mindez tarthatatlan állapotokat okozna, ezért hosszú hónapokkal ezelőtt elkezdtek lobbizni a kormánynál - az első eredményekre viszont mostanáig várni kellett. Egy Pécset valóban elkerülő út szerinte így szinte bizonyosan meg fog valósulni. A közlekedési tárca új miniszterének beiktatása után dönthet a kormány, hogy a felkínált öt alternatíva közül melyik elkerülőt építik meg az autópálya 2010-es átadásáig.
Az első lehetőség szerint néhány kilométerrel Szentlőrinctől nyugatra csatlakozna az M60-as folytatása a 6-os útra. Ez egy szintbeli kereszteződések mellőzésével megvalósuló, autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út lenne, s az eredetileg már kijelölt nyomvonalon haladna.
A második alternatíva szintén ugyanezt a vonalat járná, azonban nem lenne sztrádává fejleszthető, csak egy egyszerű főútvonalként funkcionálna.
A harmadik megoldás szinte ugyanaz mint az első, azzal módosítással, hogy a nyomvonal kissé megváltozna: a Natura 2000-es természetvédelmi területeket kikerülné, hogy ezzel drága műtárgyak kivitelezésének költségét lehessen megspórolni. Ebben az esetben szükség lenne telekvásárlásokra, kisajátításokra is.
A negyedik és ötödik variáns már a meghúzott nadrágszíj jegyében készült, ugyanis mindkét lehetőség szerint a patacsi körforgalomnál érne véget az elkerülő.
Az egyik megoldás szerint Kökényig autópálya vezetne, innen pedig egy kétszer egysávos főút csatlakozna be a ma is használt délnyugati "elkerülő" útba valahol Patacs és a Pécs Pláza között. A másik variációban már az 58-as úttól főútként folytatódna a sztráda, s hasonló módon lenne összekötve a Patacsra kivezető szakasszal.
A költségek nyolc- és húszmilliárd forint között mozognak. Hogy melyik verziót építik meg, sok mindentől függ. Bókay azt mondja, fontos szempont lesz a forrásigény, ugyanakkor szavai szerint a kormány elkötelezett a majdani út további fejleszthetőségében, így nem kizárt, hogy az első vagy a harmadik lehetőség kaphat zöld utat.
Képünkön: egy normális elkerülőért tüntető kertvárosiak a Maléter Pál úton a kettős halált okozó baleset után rendezett demonstráción.
Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Kapcsolódó írások
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Vandál pusztítás a Barbakánnál:...
- Ragadozók tízezreit telepítették...
- Ha tűzoltónak állna, most szeretettel...
- Éjszakai expresszel is utazhatunk...
- Harminc százalékkal nő a...
- Idén is kinyitják Baranyában a...
- Felismeri ezt a bringást? Őt keresik...
- Zivatarokra, villámlásra figyelmeztet...
- Baranyában is programokkal várják a...
- Nyoma veszett egy 12 éves baranyai...