Privát traffipax: Pécs érdeklődik

2008. február 09. szombat 22:42

Privát traffipax: Pécs érdeklődik
A májusban hatályossá váló jogszabály megengedi az önkormányzatoknak a „csendőrködést": sok helyütt máris keresik a gyakorlati megvalósítás lehetőségeit. A vállalkozókat a profit érdekelné elsősorban, nem pedig a balesetmegelőzés.

Egy tavaly elfogadott törvénymódosítás szerint - a rendőrség mellett - az önkormányzatok és a közútkezelők is ellenőrizhetik az útjaikon áthaladók sebességét, és dokumentálhatják az olyan szabálysértéseket, mint a piroson áthajtás, a tilosban várakozás, a záróvonal átlépése, az előzés a leállósávban.

Az önkormányzatok és a közútkezelők erre szakosodott vállalkozásokat is megbízhatnak. Ez esetben a cégek közreműködői díját a szabálysértési bírságból vonják le: a lehetőségben máris keresik számításaikat a magáncégek, de egyelőre nem tudni, milyen garanciákat tartalmaz a jogszabály.

Egy bizonyos: a majdani „csendőrök" csakis hitelesített és bevizsgált, a rendőrség által is elfogadott készülékeket - melyek ára hárommillió forint felett van - alkalmazhatnak. A törvénytervezet szerint arról majd az önkormányzatok és a közútkezelők által felkért vállalkozók egyezkedhetnek az állammal, hogy a hatósághoz beérkezett bírságok mekkora része maradhat a zsebükben.

Tiltakozás országos szinten

A Magyar Demokrata Fórum máris magán közlekedés-rendészetről beszél. Hock Zoltán képviselő minap nyilatkozott a tervezett jogszabály-módosítással kapcsolatban: „Nincs kizárva, hogy a sebességmérést kormányközeli vállalkozások végzik majd. A magáncégek bevonása erre a területre a korrupció melegágya lesz" - mondta a politikus, aki szerint csak önkormányzatoknak szabadna megengedni a „fotózást".

Zsobrák Péter, a megyei rendőrkapitányság nemrég kinevezett sajtószóvivője lapunk megkeresésekor megerősítette, hogy a fenti szabálysértések esetén a rendőrség továbbra is kizárólagos jogkörben jár el.

Egyesek azonban már most jó üzletet szimatolnak a sebességmérésben.

Schranz Richárd, a Pécsi Közterület Felügyelet vezetője még nem tudott érdemben nyilatkozni lapunknak arról, hogy a város is felkérne-e a jövőben vállalkozásokat hasonló tevékenységekre. Szerinte azonban haszonleső cégeket nem lenne bölcs dolog "traffipax-közelbe" engedni.

- Sokféle elképzelés van, de konkrétumok még nincsenek. Igazából maga a jogszabály is hiányos egyelőre, hiszen utasítási háttérrel, garanciákkal sem rendelkezik.

A Közterület Felügyelet vezetőjének véleménye szerint ezeket a készülékeket csak non-profit szervezeteknek szabadna működtetnie:

- Rossz úton járnánk, ha az lenne a lényeg, mennyi pénzt szedhetünk be, vagy kaphatnak a vállalkozók, ezért ebben a formában szerintem nem működhet a dolog - mondja.

Ennek ellenére Pécs is érdeklődik a lehetőség iránt, ám mindenképpen csak olyan formában, ha ez nem a pénzbehajtásról szól.

A baranyai települések jó része is a törvényi keretek pontos tisztázására vár, azonban a tisztségviselők elképzelése szerint szívesen élnének a lehetőséggel.

Hergenrőder János polgármester a Szederkényen átszáguldó autósok miatt már nyolc évvel ezelőtt lépett volna, hiszen már akkor kérte a rendőrséget: állítsanak fix traffipaxot a főútra. Bár ez nem valósult meg, a nemrégiben felépített két járdasziget visszafogta a notórius gyorshajtókat. „Nem kizárt hogy a település vagy a rendőrséggel együttműködve, vagy saját maga felállítja a készüléket" - mondja.

Komló polgármestere, Páva Zoltán eltökélt a kérdésben:

- Bőven akad száguldozó a városban, ezért még idén várható lépés az ügyben. A szabályozás pontos kereteit megismerve döntünk majd arról, hogy az önkormányzat saját maga állítja-e fel a traffipaxokat, vagy a környező településekkel közösen, s hogy vállalkozókat is bevonunk-e a programba. Annyi bizonyos, hogy szükség van a szigorra - fogalmazott a komlói politikus.

Paizs József, Szigetvár, és Győrvári Márk, Szentlőrinc polgármestere sem zárkózik el a lehetőségtől. Előbbi egyelőre digitális sebességmérőket szerelne fel a városban, s ezek hatékonyságától függően döntene a traffipaxról.

Győrvári Márk közlekedés- és térfigyelő kamerahálózattól várja a megoldást:

- A rendszer egy része már működik, s jelenleg is alkalmas a szabályszegések bizonyítására - ha mindez nem lenne elég, nem kizárt hogy később sebességmérőt is üzemeltetünk. Egyelőre azonban, forráshiány miatt, bizonyosan nem vásárolunk ilyen szerkezetet" - tette hozzá.

Kép és szöveg: Korb Zoltán