Nagyvonalúan elengedett kötbérek: perelhetőek a városatyák

2009. június 05. péntek 18:45

Nagyvonalúan elengedett kötbérek: perelhetőek a városatyák
A Tóth Bertalan ex-alpolgármester által letárgyalt, majd a képviselők révén szentesített, a Miltonnal szembeni esetleges kötbérfizetési kötelemnek már biztosan lőttek. A város - a becslések szerint - e miatt közel 50 millió forint körüli kártérítési összegtől esett el, de Pécs egy másik beruházás kapcsán is búcsút inthetett egy kétszázmilliós követelésnek.

A pécsi MSZP-elnök, az alpolgármesteri tisztségéről lemondott Tóth Bertalan egy közgyűlésen úgy fogalmazott, hogy "a Milton Group csak törekszik arra - de minden fajta jogkövetkezmény nélkül -, hogy az általa korábban bemutatott elképzeléseket megvalósítsa, de korábbi vállalásainak esetleges elmaradása nem jár kártérítési, vagy más kötelezettséggel".

A Miltonnal az ingatlancsomag értékesítésekor megkötött szerződésben azonban, a fenti nyilatkozatot megelőzően, még - bizonyos eseteket illetően - számoltak kötbér fizetésével is, erről azonban később letett a testület.

Nagy Csaba, a pénzügyi bizottság fideszes elnöke szerint a Milton esetében közel ötvenmilliót bukhatott el így a képviselő-testület, egy másik, az Altan Beton Hungária Kft.-hez fűződő ügyben pedig Pécs mintegy kétszázmilliós kötbérigénye évült el - miután a cég által 1999-re vállalt beruházás nem valósult meg, ezt viszont határidőn belül, a város részéről senki nem tette szóvá.

Dr. Halmos Péter gazdasági jogász - hangsúlyozva, hogy nem a konkrét esetekről beszél, hiszen azok részleteit nem ismeri - elmondta: egy-egy kártérítési-, vagy kötbér fizetési kötelem csak nagyon indokolt esetben engedhető el. Az önkormányzatoknak például mindig fel kell mutatniuk, hogy az utólagos engedmény milyen előnyt jelent, alapesetben ugyanis a polgári törvénykönyv szerinti szerződésszegésen alapuló igények érvényesítése a legfontosabb. 

Ez alól csak kivételek lehetnek - fűzte hozzá, szerinte egy-egy ilyen döntés meghozatala előtt az illetékesek csak az államháztartási törvény, illetve az önkormányzat vagyonrendelete szerint határozhatnának, a vagyongazdálkodást pedig mindig a "jó gazda gondosságának" elve kell, hogy meghatározza.

A képviselő-testület tagjait ugyanakkor nem csupán politikai, de jogi felelősség is terheli.

Halmos szerint például az egyik baranyai település vezetője ellen folyó büntetőleljárásban a Baranya Megyei Bíróság néhány éve ki is mondta, hogy az adott ügyben nem csupán a polgármesternek, de néhány ottani képviselőnek is a vádlottak padján kellett volna ülnie.
 
Az önkormányzati törvény szerint ugyanis a gazdálkodás biztonságáért a polgármester, valamint a képviselők felelnek, a szabályszerűséget pedig a jegyzőnek kell biztosítania. Mindez azt jelenti, hogy polgári jogi értelemben is felelősségre vonhatóak a képviselők, sőt minősített esetekben - ha például kiderül , hogy szándékosan cselekedtek a település érdekeivel ellentétesen - rossz döntéseiknek büntetőjogi vonzataik is lehetnek.


B . M. - Fotó: Dittrich Éva