Mikor kap minden busz zöld utat?

2010. szeptember 25. szombat 19:59

Mikor kap minden busz zöld utat?
A pécsi helyi járatú autóbuszok forgalmának gyorsítása több mint tíz éve napirenden van. Mivel a pécsi utak a legtöbb szakaszon nem elég szélesek ahhoz, hogy azon buszsávot alakítsanak ki, ezért alternatív megoldások szükségesek a gyorsabb buszközlekedésért. Az egyik ilyen lehetséges megoldás, hogy a PK Zrt. járművei elsőbbséget élveznének a lámpás kereszteződésekben. Annak jártunk utána, hogy a több éve született elképzelés mikor hasznosulhat a gyakorlatban.

– A járatok menetidő-csökkentésének csak egyik szegmense a forgalomirányító lámpák és az autóbuszok GPS-rendszerének összehangolása – kezdte a tájékoztatást Bárdossi Marianna, a PK Zrt. PR-asszisztense.

A közhiedelemmel ellentétben a rendszer az autóbusz megjelenése esetén nem biztosít zöld utat, hanem ésszerű határok között a szabad jelzést nyújtja meg néhány másodperccel.

– Könnyen belátható, hogy a teljes zöld út biztosítása nem megoldható, mivel az felborítaná a városi zöldhullám-rendszert – mondta Bárdossi Marianna, akitől megtudtuk azt is: egy csomópont jeladóval történő felszerelésének teljes költsége megközelítőleg kétmillió forint.

A PK Zrt. tájékoztatása szerint a buszok és a csomópontok felszerelése a jeladókkal és -vevőkkel már 2007-ben megkezdődött. Jelenleg hét kereszteződés és huszonegy autóbusz van ellátva a megfelelő felszerelésekkel. A közlekedés gyorsítása a pécsi önkormányzat számára is fontos, de az autóbuszjáratok menetidejének érezhető csökkentéséhez nem elegendő a rendszer használata. Szükséges lenne a közúti infrastruktúra szűk keresztmetszeteinek megszüntetése, új alternatív útvonalak kiépítése, melyekre a forgalom egy része átterelhető.

– Ezáltal megoldható lenne, hogy a fő közösségi közlekedési útvonalakon autóbuszsávokat jelölhessünk ki, illetve bizonyos területeken – például a belvárosban – az egyéni közlekedési eszközök behajtását korlátozzuk. Mindezek teljesülése esetén a jelenlegi menetidők 5–15 %-kal csökkenhetnének – tette hozzá a közlekedési vállalat PR-asszisztense.

Abban, hogy a pécsi közösségi közlekedés mikor kapcsol magasabb fokozatra, a jövőben nagyobb felelőssége lesz a városi önkormányzatnak, hiszen, mint ismert, a kisebbségi tulajdonos Mecsekbusz Kft. felmondta a Pécs Holdinggal kötött szindikátusi szerződést, a közlekedési cég működtetése így száz százalékig Pécs kezébe került.

Palotás Péter – Fotó: Kováts Judit