Márta: ez komoly lehetőség - Az Utazás Kiállítás díszvendége lesz Pécs

2013. december 27. péntek 10:40

Márta: ez komoly lehetőség - Az Utazás Kiállítás díszvendége lesz Pécs

Február 27. és március 2. között rendezik meg Budapesten, a Hungexpo Vásárközpontban a 37. Utazás Kiállítást. Kelet-Közép-Európa legnagyobb turisztikai vásárán ezúttal Pécs városa lesz a hazai díszvendég. (Külföldről Tunézia viseli e titulust, míg a honi kulturális díszvendég Matyóföld lesz.) Márta István, a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. (ZSÖK) ügyvezetője a Pécsi Újság.hu érdeklődésére azt mondta, a státuszt a sikeres lobbizásnak köszönheti a város, s a vásáron való megjelenés összességében közel kétszázmillió forint értékű reklámkampányt és médiamegjelenést biztosít Pécs számára.

Javában zajlanak az egyeztetések Pécs turisztikai és kulturális cégei között a jövő év elején sorra kerülő, az év legnagyobb szakvásárának tartott fővárosi Utazás Kiállításon való bemutatkozás részleteit illetően. Márta István, a szervezési feladatok nagy részét vállaló ZSÖK ügyvezetője Páva Zsolt polgármester felhatalmazása alapján - a város kulturális vezetésével és kabinetirodájával együtt - koordinálja a különböző szervezetek közti munkát.


- Ez a díszvendégi státusz nem csupán a ZSÖK által üzemeltetett szervezeteket érinti, hanem a város egész kulturális és turisztikai intézményrendszeréhez kapcsolódik. A kiállításon való megjelenés célja, hogy növeljük Pécs turisztikai vonzerejét, bemutassuk történelmi, kulturális értékeit és nevezetességeit. Ennek egyik állomása lesz ez a kiállítás, s elmondhatom, egyelőre úgy néz ki, hogy a júniusban Grazban megrendezendő szakvásáron is Pécs lesz a fővendég - fogalmazott az ügyvezető.

A baranyai megyeszékhely ugyan tavaly is részt vett a fővárosi vásáron a Magyar Turizmus Zrt. regionális szervezetének köszönhetően - ám csupán néhány négyzetméternyi területen Harkány és Bikal társaságában... Márta - a tavalyi tapasztalatokból kiindulva - úgy gondolta, a „kultúra városához" való méltó megjelenés érdekében szükség volt lobbizni annak érdekében, hogy két másik, az ország tőlünk távol eső régióiból pályázó várossal szemben Pécs nyerje el a díszvendégi címet.

Az ügyvezető elmondása szerint ez a cím lehetőséget biztosít arra, hogy a kiállítás területén 110 négyzetméteren XXI. század technológiával mutatkozhasson be az a rengeteg történelmi és kulturális érték, ami Pécset igazán vonzóvá teheti a turisták számára.

- Központba helyezzük a családi utazásokat. Célunk, hogy pécsi értékeinket a XXI. század legújabb technikájával mutassuk be. Nyolc-tíz projektorral vetítünk különlegesen kialakított, installált - nagy részben nyitott - terekre. A kinect rendszer összekapcsolásával, a 3D technika segítségével szeretnénk prezentálni Pécs szenzációs múltját, örökségét és értékeit. Az installáció nem csak egyszeri használatra készül, többféle és különböző méretű változatban a jövőben is használható lesz.

Márta szerint a ZSKN, a Kodály Központ, a világörökségi helyszínek önmagukban is megérnének egy fokozottabb megjelenést, de így, csokorba szedve hatalmas lehetőséget kínál a város számára.

- Abból indultunk ki, hogy nem csupán a ZSÖK által kezelt értékeket, hanem a város összes (turisztikai és kulturális) látnivalóját kell megmutatnunk. Így nemcsak az egyházmegyének, az Értékes Pécs-pályázat szereplőinek, a Nemzeti Színháznak, a Pannon Filharmonikusoknak, de a mi olvasatunkban például a megújítandó állatkertnek, a Mecsextrém Parknak, a Pécs Holding alá tartozó különféle szervezeteknek, a Fesztiválszervező Nkft. programkínálatának is ott a helyük a Hungexpón. Fontos és hasznos az összefogás. Összehangolt és egységes városmarketing esetén ugyanis ezek mindegyike igen fontos szereplője a szakvásároknak és kiállításoknak - mondta az igazgató.

Egyelőre annyi tudható, hogy előzetes számítások szerint körülbelül nyolcmillió forintba kerül az év eleji kiállításon való részvétel.

- Még tárgyalunk városi és regionális szponzorokkal is. A következő hetekben alakítjuk ki a részvétel financiális hátterét, azt, hogy ki milyen összeggel tud hozzájárulni a kiállításon való megjelenéshez. Jó lenne, ha azok a pécsi szervezetek, amelyekkel közösen megmutatkozunk, hozzájárulnának a kiadásokhoz - fogalmazott Márta István.

A nyolcmillió forintos tétel szerinte mindenesetre eltörpül a várható előnyökhöz képest: tavaly Nyíregyháza 40 millió forint értékű reklámkampányhoz, 450 regisztrált sajtócikkhez és 150 milliós médiamegjelenéshez jutott eme státusz által. 

Képünkön Márta István, a ZSÖK ügyvezetője mutatja be a kiállításon felállítandó pécsi stand egyes elemeit.

H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva