M6-os: még a régészek dolgoznak

2008. november 08. szombat 19:58

M6-os: még a régészek dolgoznak
Jelenleg is folyamatban van az M6-os autópálya Szekszárd és Dunaújváros közötti nyomvonalának elsődleges régészeti feltárása. Az ütemterv szerint azonban mindez nem jelent késedelmet, a szaktárca továbbra is azt ígéri, hogy 2010 első negyedévének végén forgalomba lehet helyezni az M6-os és az M60-as sztráda teljes szakaszát.

Hogy mennyire mennek rendben a dolgok a tervezett M6-os autópálya középső részén (Szekszárd-Dunaújváros) folyó munkálatokkal kapcsolatban, pontosan nem tudható. A közvélemény tájékoztatásával ugyanis láthatóan hadilábon állnak az "illetékes szervek". Mindezt jól mutatja, hogy egy hétig tartott, amíg a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs szakemberei kisakkozták egymás között, kihez is tartozik az állam által megrendelt beruházással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség.

Végül, mivel a projekt magántőke bevonásával valósul meg, a minisztérium segített munkatársunknak - miután elküldtek bennünket egy potyakörre a NIF-hez.

A kommunikációs főosztály arról tájékoztatott, hogy a Szekszárd és Dunaújváros közötti 65 kilométeres szakaszt "PPP-konstrukcióban" (lásd keretes írásunkat - a szerk.), a Bilfinger Berger AG vezette M6 Tolna Konzorcium kivitelezésében építik meg. A majdnem 120 milliárd forintba kerülő szakaszon nyolc autópálya csomópont, négy pihenőhely lesz 2010-ig.

A munkálatok jelenlegi állásával kapcsolatban annyit sikerült megtudnunk, hogy egyelőre még az előzetes régészeti feltárás sem zajlott le a teljes nyomvonalon. A kutatás és a leletmentés szerencsés esetben az év végéig történik meg, ugyanakkor Baracs, Paks és Mözs térségében 2009 tavaszáig is elhúzódnak a feltárások.

Mindez a minisztérium szerint nem jelent időbeli problémát, ugyanis a munkaterületeket ütemezett módon adják át a sztráda kivitelezőinek: ha egy adott helyszínen végeznek a régészek, gyakorlatilag késedelem nélkül megkezdődnek a földmunkák és az érdemi építkezések.

Ennek megfelelően a helyszínek egy részén már most is a területek előkészítése (cserjeirtás, fakivágás, a humusz leszedése) zajlik. Ezen felül a kivitelező egyes hidaknál megkezdte az alapozások műszaki kialakításának véglegesítéséhez szükséges próbacölöpök elkészítését.

Elkezdődött a szállításokhoz szükséges, jelenleg nem szilárd burkolatú felvonulási utak kiépítése és megerősítése is, s a nagy tömegű anyagbeszállításokkal érintett utak és az azok mentén található épületek alapállapot-felvétele is folyamatos.


Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva