Le lehet-e váltani idő előtt a pécsi képviselőket?

2008. február 20. szerda 23:00

Le lehet-e váltani idő előtt a pécsi képviselőket?
Az elmúlt napokban több olvasónk is azt tudakolta, milyen népi kezdeményezéssel lehet felállítani székéből a Pécsett jelenleg regnáló városvezetést. Egyik fórumozónk azt a kérdést feszegette: egy előrehozott választás kiírása reményében népszavazást kellene kezdeményezni. Megkérdeztük az alkotmányjogászt, hogy is van ez?

Olvasóink reakcióit figyelve, s a várost járva könnyen megállapítható: nagy az elégedetlenség a jelenlegi pécsi közgyűlés - azon belül pedig leginkább a többséget képviselő MSZP képviselőinek - munkájával kapcsolatban. Mutatja ezt az is, hogy naponta érkeznek hozzánk is a városvezető koalíciót ostorozó hozzászólások (kommentek) tucatjai.

Többen annak lehetőségeit feszegetik, miként lehetne idő előtt felállítani székükből a képviselőket.

Felvetésük kapcsán a Pécsi Újság.hu megkereste dr. Csefkó Ferenc alkotmányjogászt, aki azt mondta lapunknak: „a testület felállítására közvetlen lehetőségük a polgároknak csak új választások kiírása esetén lenne, a magyar jogi szabályozás ugyanis nem ismeri a visszahívás és a visszahívhatóság intézményét. Természetesen népszavazást sem lehet kiírni ilyen kérdésben" - tette hozzá.

Már akarták...

Olvasóink egy részének ötlete nem is meglepő azután, hogy az ellenzéket képviselő Fidesz-KDNP és az ÖPE pécsi képviselőcsoportja nyáron már kezdeményezte a testület önfeloszlatását. Javaslatukat akkor azzal indokolták, hogy a városvezető koalíció politikája sérti a demokrácia alapelveit, vezetés legitimitása pedig erkölcsileg és szakmailag is megkérdőjelezhető. A szavazáson 14 politikus igent mondott, a többiek vagy távol maradtak, vagy ellenezték a javaslatot.

Az ismert jogász elmondta azt is: „közvetett módon avatkozhat csak be a nép - rá kell bírnia a képviselőket, hogy a közgyűlés oszlassa fel önmagát. Ehhez a testület felének plusz egy főnek kellene egyöntetűen szavaznia".

Jogi eszközökkel ilyesmit kikényszeríteni azonban nem lehet.

A közgyűlés feloszlatására egyébként extrém esetben lenne lehetőség, ám a hazai önkormányzatiság történetében alig akadt ilyesmire példa, hiszen ez csak akkor történhet meg, ha a testület alkotmányellenes keretek között működik.

Ilyenkor az Országgyűlés dönt a kérdésben - az alkotmánybíróság ítéletének megfelelően, s a határozat a polgármester és a képviselő-testület mandátumának azonnali megszűnésével jár. Az időközi választásig felmerülő halaszthatatlan ügyekben egy kinevezett köztársasági biztos - képletesen szólva egy gyám - dönthet.

Csefkó szerint a polgárok kezében tulajdonképpen csak véleménynyilvánítási jogosítványok vannak - élhetnek például a gyülekezési törvény adta lehetőségekkel, és az aláírásgyűjtésekkel. Egyik sem kényszeríti azonban a testületet arra, hogy távozzék a városházáról.

EQM