Lámpa ad elsőbbséget a buszoknak

2010. november 27. szombat 19:58

Lámpa ad elsőbbséget a buszoknak
Ahogy lapunk is megírta, Pécsett több közlekedési lámpánál is előnyt élveznek a helyi járatú buszok, egy jeladónak, illetve -vevőnek köszönhetően. A nemrégiben elfogadott városi közlekedési koncepció értelmében hamarosan újabb prioritást kapnak a buszok – ezúttal a megállókból való kiállást segítenék a szakemberek. A közlekedéssel foglalkozó civilek szerint az ötlet jó, az autóforgalomban pedig nem okoz majd jelentősebb fennakadást.

Gyorsítani kell a pécsi közösségi közlekedésen - adta ki a jelszót a pécsi városvezetés, és ennek szellemében készült el az új közlekedésfejlesztési koncepció. Az elképzelés tartalmaz villamosközlekedést, buszsávokat (sőt, buszutcákat is), ezek megvalósulása azonban hosszú időt vesz majd igénybe. Viszont a tervezet azon része, amely szerint lámpákkal segítenék a buszok kihajtását a megállókból, könnyebben megvalósítható, így ez lehet az első lépés, amellyel valóban gyorsul majd a pécsi tömegközlekedés.

- Úgy gondoljuk, ez valóban gyorsítaná a forgalmat, a 48-as tér bizonyítja ezt. Ott már üzembe helyeztek egy ilyen rendszert, de csak a városból kifelé vezető oldalon. Jól látható, hogy a centrum felé haladva lényegesen nehezebben kanyarodnak ki az autóbuszok a megállóból - mondta Gimesi Zoltán, a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület elnöke, aki szerint ez a megoldás nem tartaná fel aránytalanul hosszú ideig a kocsisort, hiszen egy busz kikanyarodásához öt-hat másodperc elegendő.

Az azonban nem biztos, hogy minden kereszteződésben ezt a megoldást alkalmazzák majd. Van olyan megálló, ahol felszerelnek egy lámpát, így a busznak szabad tere lesz a kikanyarodáshoz.

- Arról közlekedési szakemberek döntenek majd, hogy az egyes buszöblökben melyik megoldást alkalmazza a város. Nem lesznek „egyenmegoldások”, hanem annak alapján alakítjuk ki a rendszert, hogy a megvalósítás kézenfekvő legyen - mondta a Pécsi Újságnak Nagy Csaba alpolgármester.

Ha az elképzelés megvalósul, az olyan hosszú járatok esetében, mint mondjuk a 2-tes vagy a 6-os busz, értékes perceket nyerhetnek az utasok. Erre azonban még hónapokat kell várni: a beruházás tavasznál előbb aligha kezdődhet el.

A fejlesztésre fordítandó konkrét összeg csak azután derül ki, hogy megszületik a szakemberek javaslata. Annyi azonban biztos, hogy több tízmilliós költségekre kell számítani, de ennek nagy része EU-s forrásokból finanszírozható.

Palotás Péter - Fotó: Kováts Judit