Lakcímkártya nélkül miért nem vehetők már át a postai küldemények?

2013. augusztus 10. szombat 15:13

Lakcímkártya nélkül miért nem vehetők már át a postai küldemények?

Július elsejétől változtak bizonyos postai szolgáltatások. Az új rendelkezések nem mindig egyértelműek, nem csak a lakosság, esetenként a postai dolgozók számára sem.  A Magyar Posta Zrt. szerint  felvilágosították a munkavállalóikat és az ügyfeleket is, mégis sok a sötét folt. Még a pécsi  postán sem tudtak választ adni minden kérdésünkre.

 

Hiába ismerjük már húsz éve a postást, neki akkor is el kell kérnie a személyi igazolványunkat, ajánlott küldeményt pedig csak a lakcímkártyánk felmutatásával vehetünk át. Megteheti ezt az általunk meghatalmazott személy, illetve helyettes átvevő is. Meghatalmazás adható közokiratban, teljes bizonyító erejű magánokiratban vagy a Posta erre feljogosított képviselője előtt szóban, illetve írásban.

Vicces helyzetet szülhet, ha nincs nálunk a személyink és a házinéni előbb kapja kézhez a levelünket, mint mi magunk. A helyettes átvevő leggyakrabban - az azonos lakcímen élő - hozzátartozó, de lehet az ingatlan bérbeadója vagy a címzett szállásadója is.

Hiába az eddig megszokott gyakorlat, ma már mindenkinek be kell mutatnia a lakcímkártyáját, ha ajánlott vagy tértivevényes küldeményt vesz át. Az se számít, ha ismerős a postás és már évek óta ugyanaz a lakhelyünk, hiszen neki fel kell tüntetnie a személyi számunkat. Esetenként még a saját családtagunk sem veheti át az ajánlott levelet - ha más címre van bejelentve és nincs meghatalmazása, még a rokoni szálak sem számítanak.

Újabb változás: a jövőben már nem fogunk találni a postaládánkban sem ajánlott, sem tértivevényes küldeményt. Ezek csak kézbesítés útján vagy - abban az esetben, ha nem tartózkodtunk otthon - a postán vehetők át.

Az új szabályozás szerint elvileg már harminc napnál nem régebbi közüzemi számlával is igazolhatja magát az ügyfél, bár erről a sem a pécsi főposta információjánál, sem a postás szakszervezetnél - ahol munkatársunk érdeklődött - nem értesültek. 

További változás, hogy az a küldemény, amely mérete vagy alakja miatt nem fér be a levélszekrénybe, kizárólag könyvelt küldeményként (pl. ajánlott levélként, csomagként) adható postára. 

- A törvényi változások és a letéti küldemények számának növekedése miatt - az ügyfelek gyorsabb kiszolgálása érdekében - az eddigiekhez képest több postán lesznek átvehetőek a könyvelt (pl. ajánlott) küldemények, az értesítés kiállításától számított ötödik munkanapig. Tehát az eddigiekhez képest több olyan postahely van, ahol a letéti küldemények átvétele megoldott - nyilatkozta munkatársunknak Apáti-Tóth Kata a Magyar Posta Zrt. szóvivője. Ergo, ha nem tudtuk átvenni a küldeményt, alaposan nézzük meg az értesítő mellé csatolt tájékoztatót, melyik postán vehetjük át, megkímélve magunkat a felesleges kellemetlenségtől, hogy rossz ajtón kopogtattunk.

Az üzleti ügyfelek, cégek vonatkozásában vállalkozói ügyfélkártya igénybevételére nyílik lehetőség. Ám a  kártya csak a számlaadást gyorsítja meg, a küldemény átvételére nem jogosít, csak a szükséges iratok felmutatásával. 

Júliustól szélesedett az átvételi jogosultság igazolására elfogadható okiratok köre. Fontos azonban, hogy az átvételi jogosultság mellett a személyazonosságot is igazolni kell.

- A változásokról tájékoztattuk a postával szerződésben álló céges ügyfeleket. A lakossági ügyfeleket érintő változásokról a postákon kihelyezett plakátokkal is segítjük a megfelelő információhoz jutást - említette meg a szóvivő. Elmondása szerint a változtatások elsődleges célja a kézbesítések biztonságának növelése.

 

Horváth P.