Különös városi telekügylet: kinek éri meg?

2007. november 20. kedd 22:44

Különös városi telekügylet: kinek éri meg?
Idén tavasszal kezdeményezte az önkormányzatnál egy magáncég, hogy településrendezési megállapodást kössenek vele. A társaság egy, a várostól délre található területen hajtana végre - nem is akármilyen - fejlesztést, a részleteket megismerve azonban felvetődik a kérdés, hogy rajtuk kívül más is jól jár-e a tervezett üzlettel?

A Málomtól délre, a tervezett M60-as gyorsforgalmi úttól északra, a Siklósra vezető 58-as út közelében fekvő területtel kapcsolatban a beadvány látszólag egyértelmű: a cég a saját tulajdonában lévő - közel kétszáz hektáros - földön, szigorúan az építési szabályzattal összhangban, de nyilván saját elképzeléseinek megfelelően szeretné fejleszteni a területen lévő infrastruktúrát.

A cég mindezért cserében vállalná, hogy közműveket, utakat és járdákat épít, s az infrastruktúrát később - térítésmentesen - a város, illetve az ott letelepedő szolgáltató cégek rendelkezésére bocsátja.

A tervezetre kedden egy bizottsági ülésen - néhány pontosítást kérve a városháza szakembereitől - már áldásukat adták a koalíció tagjai, a végleges döntés pedig várhatóan egy decemberi közgyűlésen születik majd meg.

Az ellenzék szerint azonban a megállapodással csak a magáncég járna jól. Állítják, miután a szerződés megköttetik, az ingatlan értéke megsokszorozódik, s a jelenleg nem túl értékes telek milliárdokat ér majd. Ráadásul egyes képviselők szerint a föld egy részére már vevő is akadt: egy multicég építene áruházat a területre.

Felvetődik: egy területrendezési megállapodás, mely a tulajdonosnak ennyit ér, vajon a városnak nem ér semmit?

Főleg, hogy - ha igaz - már egy „multi is ott settenkedik" a háttérben?

Majdik Miklós fideszes képviselő szerint ők sem a társaság szándékait kifogásolják, inkább azt, hogy a városnak a szerződésből jelen állás szerint semmilyen haszna nem származik. Ahelyett, mondja, hogy a Pécsett meglévő, hasonló jellegű fejlesztésekre kijelölt önkormányzati ingatlanokat hasznosítanák, egy magáncéget juttatnak előnyhöz - ezzel pedig elősegítik a városi ingatlanok elértéktelenítését.

A koalíció szerint azonban minden másképpen van.

Hódosi Vera, a városfejlesztési bizottság elnöke munkatársunk érdeklődésére azt mondta, a megállapodással nyerni fog a város, hiszen a beruházás egyrészt feltehetőleg munkahelyeket teremt, másrészt a befektető olyan közműfejlesztéseket hajt végre - például közúti összeköttetést is kialakít az 58-as úttal -, amelyeket egyébként a pécsi adófizetők pénzéből az önkormányzatnak kellene finanszíroznia.

B. M. - Fotó: Dittrich Éva