Jogsigyár: itt rafináltabban vernek át

2008. október 17. péntek 20:26

Jogsigyár: itt rafináltabban vernek át
Egy minap botrányba keveredett bátaszéki autósiskolánál ugyan mindeddig pár tízezer forintból is kijött egy B-s jogosítvány, de mint kiderült, a vizsgabiztosok és a képzők remek összejátszásával produkálták az alacsony összegeket. Pécsett hasonló esetre mostanában nem derült fény, ám a városban sem ritka, hogy olcsóságot hirdetve tudás nélkül engedik vizsgára a kezdőket egyes iskolák.

Mint azt Harkai Zoltán, az egyik közkedvelt pécsi autósiskola vezetője a Pécsi Újság.hu-nak magyarázta, elsősorban a kirívóan alacsony árakkal jelentkező cégekkel kapcsolatban kell kritikusnak lenni. Baranyában ugyanis rendkívül nyomott a piac, a városban működő nagyobb iskolák folyamatosan figyelik egymás árait, a verseny miatt pedig gyakorlatilag megegyező díjakkal dolgoznak. Ennek ellenére előfordul, hogy egy-egy új szereplő irreálisan alacsony tarifákkal jelenik meg.

"120 alatt" nincs igazi jogsi

Az elméleti oktatás díja körülbelül 20-25 ezer forintba kerül Pécsett, majd egy sikeres KRESZ-vizsga után jön a gyakorlati képzés - óránként 2400-2500 forint körüli áron. A tanulóknak előbbiből negyven, utóbbiból legalább harminc órát kell teljesíteniük. Az összes tandíj - plusz órák nélkül - 90-100 ezer forintba kerülhet, de az összegre még rájön egy s más.
Többek között országosan egységes, hatósági díjakat kell fizetni. A KRESZ-vizsga 3760, az alap gyakorlati vizsga 3080, a forgalmi vizsga 3660 forintba kerül. Persze aki azt hiszi, hogy a további költségeket ennyivel le lehet tudni, téved.
Az orvosi alkalmassági vizsgálat miatt 6000 forint jár a háziorvosnak, a jogosítvány kiállításért 4000 forint üti az okmányiroda markát, valamint az elsősegélynyújtás tanfolyam és vizsga is belekerül 6900 forintba.
Mindent egybevetve tehát összesen 120-130 ezer forintnál olcsóbban akkor sem igen juthatunk jogosítványhoz, ha minden akadályt elsőre veszünk.

A leendő autósnak meg kell néznie, milyen eszközfelszereltséggel (milyen a prezentáció, van-e számítógépes gyakorlási lehetőség, vannak-e szimulátorok és biztosítanak-e ingyenes, otthoni gyakorlásra alkalmas tananyagot) végzik az elméleti oktatást. Arról sem árt meggyőződni, hogy ténylegesen biztosítják-e a törvényben előírt óraszámot. Nem mindegy az sem, hogy hány éves, milyen műszaki állapotú autókban végzik az oktatást - a leharcolt öreg gépeket ugyanis vezetni is körülményesebb.

Harkai Zoltán azt is elmondta, mivel trükköznek a piac ügyeskedői legtöbbször.

Egyesek nem tájékoztatják a leendő tanulókat a jogosítvány megszerzéséhez szükséges összes költségről, csakis az iskolák tandíjáról: a vizsgadíjakat, az orvosi ellenőrzés árát, az elsősegély-nyújtási tanfolyam díját és az okmányiroda illetékdíját van, hogy "elfelejtik" közölni. Nem meglepő, hogy a hirdetésekben így máris 25 ezer forinttal "olcsóbbakká" válnak más iskoláknál.

Ezek után az sem meglepő, hogy a fentiek mellett még a gyakorlati órákat is olcsóbban adják, ám azokon nem vezettetik ötven percen át a tanulót, hanem például a "vezetéstechnikáról" oktatják 15-20 percen át. Egy másik ilyen trükk, hogy már az elméleti oktatás megkezdése előtt közlik: a tanórákon részt sem kell venni - következésképpen az órák megtartásának költségét is lenyelik, miközben tudást nem adnak át.

Talán ezzel is magyarázható, hogy a pécsiek az országos átlaghoz képest gyakrabban buknak forgalmi vizsgákon, így a legtöbb kezdő vezetőnek nálunk két vagy három próbálkozás után sikerül csak megszereznie a képesítést. Árnyalja a képet ugyanakkor, hogy a szakemberek szerint mindennek nem kizárólag ez, és a vizsgabiztosi szigor az oka. Sokkal inkább, hogy a város közlekedési hálózata a szokásosnál bonyolultabb, logikátlan a közlekedésszervezés, és a hegyvidéki szakaszokon való autózás is nehézkes egy kezdőnek.

Korb Zoltán - Fotó: Flickr