Hargitai János köszönti ma a Pécsi Járási Hivatal 100 ezredik ügyfelét

2013. szeptember 13. péntek 10:00

Szeptember 13-án a Baranya megyei kormánymegbízott, dr. Hargitai János ünnepélyes keretek között köszönti a Pécsi Járási Hivatal 100 ezredik ügyfelét és értékeli a 2013. január 1-je óta felállított hivatal működését.

„A közigazgatási reform részeként a járási hivatalok felállításának (2013. január 1.) célja az ügyfélközpontú, ügyfélbarát közigazgatás megteremtése, ahol az állam mint szolgáltató jelenik meg, és amelynek jegyében nemcsak gyorsabban, hatékonyabban intézhetik az állampolgárok az ügyeiket, hanem ahol az emberek érzik, hogy az ügyintézők értük vannak és nem fordítva.

A pécsi járás az ország legnagyobb járásai közé tartozik. Az országos szinten felállított 198 járási hivatal közül hivatalunk az ötödik legnagyobb, mintegy 40 települést foglal magába, illetékességi területén közel 187 ezer állampolgár él, a hivatal több mint 210 kormánytisztviselőt foglalkoztat, akik valamennyien azon dolgoznak, hogy a lakosság életét az ügyintézés egyszerűsítésével és gyorsításával könnyebbé tegyék.

A Pécsi Járási Hivatal kiemelt feladata az ügyfélszolgálati kultúraváltás megvalósítása. Az eddigi több mint fél év alatt számos eredményt könyvelhettünk el, amelyek a kezdeti reményeinket is túlszárnyalták.

A járási hivatallal és a szemléletváltás pozitív hatásaival az ügyfelek az Okmányirodán találkoznak elsősorban.

Az első és legfontosabb változás, hogy megnöveltük a nyitvatartási időnket. Első lépésként bevezettük a folyamatos ügyintézést, azaz az Okmányiroda 12 és 13 óra között is nyitva tart. Következő lépésként február elejétől bevezetésre került a hosszított nyitva tartás, amely keretében hétfőtől péntekig reggel 8 órától este 8 óráig várjuk az ügyfeleket. A bevezetett intézkedéssel kapcsolatban rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk és kapunk az ügyfelek részéről. A hosszított nyitva tartás egy
további hozadéka, hogy lecsökkent a várakozási idő.

Míg 2013. január 1-jét megelőzően akár 3-4 hetet is kellett várni arra, hogy valaki sorra kerüljön, addig mára eljutottunk odáig, hogy jelenleg (2013. szeptember 2-án) három munkanapon belül valamennyi ügytípuson belül tudunk időpontot biztosítani valamennyi ügyfélnek.

Az arculat- és stílusváltáson túl pozitív változásként élhették meg az ügyfelek, hogy már a járási hivatalok felállásával egy időben több ügytípusban lerövidült az ügyintézési határidő. Míg korábban az útleveleknél és a személyi igazolványoknál 30 nap volt az általános ügyintézési határidö, addig 2013. január 1-je óta már csak legfeljebb 20 napot kell várni ezen okmányok kiállítására.

Az Okmányirodán naponta átlagosan 700-800 ügyfél fordul meg. Fontos eredmény, hogy az ügyfélforgalom közel 50%-kal nőtt. Az Okmányiroda ez év augusztus végéig több mint 90.000 ügyfelet szolgált ki, míg a járási hivatal felállítását megelőzően azonos időszakra vonatkozóan az ügyfélforgalom mindösszesen kb. 50.000 volt. A kiállított okmányok száma is hűen tükrözi a megnövekedett ügyfélforgalmat: eddig közel 10.000 okmánnyal több került kiállításra, mint 2012. év hasonló időszakában, ez havonta átlagban több, mint 1000-el több okmánykiállítást jelent.

Az egyik közelmúltban bevezetett újításnak – ún. sorszámos pultnak – köszönhetően megteremtettük a soron kívüli ügyintézés lehetőségét azon ügycsoportokban is, ahol fő szabályként időpont előjegyzéssel lehet ügyet intézni, annak érdekében, hogy a különösen méltányolható esetekben még aznap megindulhasson az ügyintézés.

Sikerrel működtetjük a pécsi járás területére kiterjedő települési ügysegédi rendszert. Ennek lényege, hogy hivatalunk ügyfélfogadást tart a járásszékhelyen kívül eső településeken is.

A járási hivatalok életében egy újabb mérföldkő lesz a járási kormányablakok közeljövőben történő felállítása. Ezek azok az ügyintézési egységek, ahol az ügyfelek szinte valamennyi közigazgatást érintő ügyüket egyetlen „ablaknál" el tudják majd intézni az ún. egyablakos eljárás keretében.

A kormányablakokban a jelenlegi 63 ügykör helyett közel 2500 ügykör elintézésére nyîlik majd lehetőség. A tervek szerint a Pécsi Járási Hivatalnak összesen 4 helyszínen fog működni integrált ügyfélszolgálata a Kossuth Lajos téren (a jelenlegi okmányiroda helyén), az Aidinger u. 43. szám alatt (Kertvárosban, a volt gyógyszertár épületében), a Szántó Kovács János u. 1. szám alatt (a Tudományegyetem épületében), és az Indóház téren (a főpályaudavarnál). Az első kormányablak helyszín kialakítására Uránvárosban kerül sor, várhatóan még ebben az éven. A kormányablakok nyitva tartási ideje 8-20 óra lesz.

dr. Hargitai János
kormánymegbízott”