Hargitai: hadd jöjjön a vasút!

2010. április 08. csütörtök 19:52

Hargitai: hadd jöjjön a vasút!
Magyarország 2011 első felében tölti be az Európai Unió soros elnöki tisztét, a tervek szerint addigra az Európai Bizottság kidolgozza egy új, úgynevezett Duna-régiós Stratégia részleteit. Mindez dr. Hargitai János (képünkön), a megyei önkormányzat elnöke szerint szűkebb régiónkat annyiban érinti, hogy a megyében tervezett vasúti szárnyvonal létesítése (lásd csütörtöki cikkünket a kapcsolódó írások között, jobbra - a szerk.) révén Mohács és a megye is szervesen integrálódhat a tervezett makroregionális rendszerbe.

A húsz éve várt autópálya megépülésével a későbbiekben hangsúlyeltolódás várható a közlekedési infrastruktúra területén a vasútfejlesztés javára. Mint azt dr. Hargitai János (képünkön), a Baranya Megyei Önkormányzat Közgyűlésének elnöke a Pécsi Újság.hu munkatársának elmondta, a készülő Duna-stratégia valójában a folyam térségében lévő országok fejlesztési törekvéseinek összehangolását jelenti.

Ennek egyik legfontosabb eleme a Duna-térség infrastruktúrájának fejlesztése - így került képbe a dél-dunántúli vasút fejlesztésének lehetősége is.

„Ha nagy rendszerben tervezünk, ami a közlekedést illetően a Dél-Dunántúlt érinti, akkor az autópálya megléte miatt most már a vasútban kell gondolkodnunk. Ezt egyébként az EU is ösztönözni fogja, hiszen ez a legkörnyezetbarátabb közlekedési eszköz a hajót leszámítva" - mondta a politikus, hozzátéve, hogy megpróbálják a dél-dunántúli vasútfejlesztést beágyazni a körvonalazódó stratégiai rendszerbe.

A másik legfontosabb kitűzött célok egyike a Duna déli szakaszának hajózhatóvá tétele, hiszen „Európa nyugaton nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy a folyók ne legyenek használhatóak. A Duna Bécsig tökéletesen hajózható, onnan lefelé már kevésbé. Ma már megvannak azok a technikai eszközök, amelyeken keresztül a folyam úgy tehető hajózhatóvá, hogy az ne sértsen környezetvédelmi érdekeket, azaz megoldható úgy, hogy az élőhelyeket ne veszélyeztesse semmi".

Ez Mohács és Baranya szempontjából azért rendkívül fontos, mert a folyóparti város tartósan schengeni kikötő marad.

„Azt szokták mondani, hogy ha Horvátország csatlakozik az Európai Unióhoz - ami előreláthatólag egy-két éven belül meg is történik -, akkor a régió szerepe leértékelődik, de ez nem így van" - folytatta a megyei elnök.

Szerinte csak akkor alakulna ki új szituáció, ha Szerbia is az EU tagjává válna, hiszen akkor a schengeni határt egészen a Fekete-tengerig ki lehetne tolni - az az ország azonban még elég messze van a csatlakozástól, így Mohács még sokáig fontos határkikötő marad.

„Erre tartósan tudunk építeni, ezért mindaz, ami a Duna hajózhatóvá tételét jelenti, fontos fejlesztéseket jelenthetnek számunkra" - szögezte le az elnök.

Az új kormány nyitott lesz minderre, „ezért úgy gondolom, hogy rendelkezésre fognak állni források ezekre a merész álmokra, és el kell kezdeni ügyködni azon, hogy ez mihamarabb meg is valósuljon" - tette hozzá dr. Hargitai János.

H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva