Gyerekjegy a buszon: matekoznak

2008. április 24. csütörtök 22:35

Gyerekjegy a buszon: matekoznak
A pécsi közgyűlés ellenzékének javaslatára fontolóra vette az önkormányzat, hogy a jövőben ne kelljen a hat és tizennégy év közötti korosztálynak és a nappali tagozatos diákoknak is teljes árú menetjegyet vásárolniuk a város helyi járatú autóbuszain. A változtatás bevezetése azonban még várat magára, egyelőre ugyanis nem tudni, az új rendszer mekkora pluszköltséget és bevételkiesést jelentene a városi fenntartású társaságnak.

Az összegek pontos ismerete nélkül nem dönthet az önkormányzat, megadja-e az olcsóbb buszozás lehetőségét a bár ritkábban, de mégis havonta többször buszozó, bérlettel nem rendelkező kicsik részére is.

Az ellenzék szerint nagy igény lenne az olcsóbb jegyre, hiszen a ritkábban, mégis rendszeresen utazó gyerekeket teljes árú (ez elővételben ma 210, a buszon megváltva 280 forintot jelent) menetjeggyel bünteti a rendszer. Mint azt Majdik Miklós, a javaslat felvetője a Pécsi Újságnak elmondta, a könnyítés egyben azt is jelentheti, hogy az olcsóbb jegyek miatt többen buszoznának. Ez pedig akár plusz bevételeket is jelenthetne - érvel -, így a közlekedési társaság is jobban járhat, mint azelőtt.

Kismama, családi?

Péccsel szemben több más városban működik a családi napi-, vagy hétvégi jegy gyakorlata, s már akad olyan is, ahol a kismamákat is kedvezményben részesítik. A vélemények azonban megoszlanak abban a tekintetben, hogy az olcsóbb jegyek hatására növekszik-e az utasok száma olyannyira, hogy ez a bevételeket ne csökkentse - vagy éppenséggel növelje.

"Látni kell: a PK azért tart ott, ahol tart, mert csak a fizető utasok terheinek növelésében látják a városvezetők a megoldást. Ez azonban tartósan nem növeli a bevételeket, ugyanis minél drágább a buszozás, annál többen szállnak biciklire, ülnek át autóba. Tűrhetetlen az az állapot, hogy egy két gyermekével utazó anyuka olcsóbban eléri célját taxival, mint busszal".

Majdik szerint, mivel a tömegközlekedést amúgy is támogatja a város és a változtatás sem jelentene jelentős bevételkiesést, az utasok kérését illene tiszteletben tartani. Ezért a továbbiakban is fenntartja javaslatát, és mindenképpen ki akarja járni a rendszer átformálását.

Bata László, a PK Zrt. forgalmi igazgatója úgy nyilatkozott, mindenfajta könnyítés támogatható, feltéve hogy az önkormányzat biztosítja az éppen aktuális engedmények miatt kieső bevétel pótlását. Saját erejükből azonban csak bajosan jutna újabb kedvezményekre.

Mint megtudtuk, a kommunális bizottság már kedden dönthetett volna a kérdésben, ám úgy határoztak, hogy a költségvetési bizottság vizsgálja meg az ügylet anyagi vonzatait. Ha minden jól megy, akár már a következő májusi rendes közgyűlésen határozhatnak a diákjegyek bevezetéséről - avagy elutasításáról.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva