Fizessen a buszon kevesebbet!

2009. július 19. vasárnap 19:20

Fizessen a buszon kevesebbet!
Jelenleg kilenc különböző összegű tarifa van hatályban Pécsett, így bármely utas kérheti, hogy az olcsóbb, több évvel ezelőtti áron kapja meg a menetjegyet - írja levelében egy nagykanizsai olvasónk, aki a furcsaságra akkor jött rá, amikor a város hivatalos honlapján az érvényes és hatályos városi rendeletek között keresgélve próbálta kideríteni a pécsi helyi járatú buszok viteldíját. Amikor a városházán érdeklődtünk az ügyben, azt a választ kaptuk, hogy az EUNet Kft. által gondozott honlapon lévő információk félrevezetőek.

Olvasónk arra hívta fel a figyelmet, hogy az önkormányzat honlapján fellelhető rendeletek szerint jelen pillanatban több, a tömegközlekedési viteldíjak mértékéről rendelkező, s - tartalmukban - egymástól kizárólag a viteldíjak mértékében különböző jogszabályok vannak hatályban. Megállapítása szerint a régi, de még jelenleg is hatályos rendeletek alapján - bármely utas kérheti azt, hogy az olcsóbb, több évvel ezelőtti áron kapja meg a menetjegyet.

Vélekedése szerint így nem lehet jogot alkotni, mert amikor külön rendeletben új rendeletet alkottak a módosításról, akkor legkésőbb ezen rendeletben határozni kellett volna a korábbi, külön rendeletben megalkotott módosítás hatályon kívül helyezéséről.

Az alaprendelet vonatkozásában is vélelmez egy súlyos törvénysértést: szerinte a város megsértette a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§.-ában foglalt rendelkezést, ugyanis az utas és közlekedési vállalat között létrejött jogviszony tekintetében - bármilyen néven történő - szankcionálási jog meghatározására, arról való rendelkezésére a törvény nem jogosítja fel a helyhatóságokat.

Dr. Lovász István, a városháza illetékes főosztályvezetője lapunknak eljuttatott levelében közölte: "a levélíró megállapításai és következtetései mind ténybeli, mind pedig jogi alapjait tekintve tévesek".

Hogy egy rendelet hatályban van-e (él-e vagy sem) nem az interneten fellelhető adatbázisokban feltüntetett információk határozzák meg - még ha annak az állampolgárok tájékoztatása szempontjából ennek fontos szerepe is van - hanem, hogy azt szabályosan hozták meg és léptették életbe illetve, hogy azt egy szabályosan kihirdetett rendelet hatályon kívül helyezte-e vagy sem - állítja a főosztályvezető.

Mint írja, a viteldíjakra vonatkozó rendeletet módosító és hatályon kívül helyező rendeletek szabályosan ki lettek hirdetve a helyben szokásos módon (a megyei napilapban történő hatályba léptető közléssel és az ügyfélszolgálaton történő közzététellel). A 2004. után hozott díjváltoztatást kimondó rendelkezések pedig minden esetben úgy szólnak, hogy azok az adott paragrafus helyébe lépnek és a rendelet végén megállapítják a hatályba lépés és az új díj alkalmazásának napját, továbbá ezen módosításokat a hatályba lépéskor az alaprendelettel egységes szerkezetbe foglalták, lábjegyzetben feltüntetve, hogy mettől meddig volt hatályban az adott díjtáblázat.

Szerinte az, hogy olvasónk arra jutott, hogy Pécs városában többféle autóbusz viteldíj tarifa van egyidejűleg érvényben, csak egy kommunikációs hiba miatt lehet. Mint közölte, "Pécs városának a http://varoslako.pecs.hu/ honlapján lévő rendeleti adatbázis hatályosság tekintetében nem naprakész, illetve a szövegezése félreérthető". Ezt a portált nem a Polgármesteri Hivatal, hanem a részben önkormányzati tulajdonú EUNet 2000 Kft. gondozza.

A város hivatali portálján /gov.pecs.hu/ az E-ügyintézés/önkormányzat/rendeletek könyvtárban található az az adatbázis amelyet a hivatal szerkeszt, s Pécs Megyei Jogú Város közgyűlésének a hatályos rendeleteit tartalmazza, valamennyi területre vonatkozóan, beleértve az autóbusz viteldíjra vonatkozó rendeleteket is.

"Természetesen jelezni fogjuk a honlap szerkesztőinek, hogy az általa működtetett rendelettár félreérthető vagy nem aktuális tartalmát korrigálják" - tett ígéretet a pontosításra a főosztályvezető.

Olvasónk a pótdíjra és a rendelet egyéb díjaira vonatkozó jogi fejtegetései teljesen téves következtetéseken alapulnak a Városháza szerint, mert a pótdíj nem más mint átalány, kártérítésként az utazási közüzemi szerződés megszegése esetére (valaki nem fizeti ki az ellenértéket, egyéb szerződési feltételeket sért) előre kikötött kötbér (más néven: pótdíj), amelynek az érvényesítése - az önkéntes fizetést kivéve - bírósági úton történik. Ennek semmilyen büntető vagy szabálysértési vonatkozása nincsen - zárta rövidre a kérdést a köztisztviselő.

Részletek (olvasónk nevét kicsillagoztuk a dokumentumokban):

Olvasói levél: ITT!

A Városháza válasza: ITT!

Korb Zoltán - MTI Fotó: Kálmándy Ferenc