Elektromos buszok Pécsett: Merza a 34-es és 35-ös járattal kezdené

2011. március 29. kedd 18:58

Elektromos buszok Pécsett: Merza a 34-es és 35-ös járattal kezdené

Komolynak tűnnek a pécsi önkormányzat tervei a helyi közösségi közlekedés megújításával kapcsolatban. A kötöttpályás úthálózat kialakítására és egy úgynevezett intermodális közlekedési csomópont megvalósítására kiírt pályázaton már elnyert mintegy 750 millió forintot a szakértői anyagok elkészítésére fordítják, a legutóbbi képviselő-testületi ülésen pedig arról döntöttek, hogy egy újabb EU-s projekten vesznek részt. Ez a fenntartható és energiahatékony városi közlekedési rendszer kialakítását célozza.

Az Európai Bizottság nemrég olyan pályázati felhívást tett közzé, amely a környezetbarát, fenntartható és energiatakarékos helyi közlekedést hivatott előmozdítani. A CIVITAS Plus II-projekt összköltségvetése 18 millió euró, Pécs pályázatának lehetséges összköltsége pedig mintegy kétmillió euróra rúg. Az április 12-ig benyújtható pályamű elkészítése jelenleg is folyamatban van.

A Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Kft. vezetőjét, Merza Pétert arról kérdeztük, mit jelent ez a pályázat Pécs városa számára:

- A CIVITAS PLUS 2 pályázat esetében a városnak több indikátornak kell megfelelnie, mint az innováció, az utazási mód választás befolyásolása, a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás csökkentése, a lakosság környezettudatos életmódra való ébresztése és ennek gyakorlati módon történő oktatása - fogalmazott a szakember.

Az indikátorok betartása mellett, a város igényeit és adottságait is figyelembe véve az elképzelések szerint elektromos buszokra cserélnék a 34-es és/vagy 35-ös vonalon közlekedő autóbuszokat, megújítanák a buszmegállókat, kerékpáros tengelyt alakítanának ki kelet-nyugati irányban, s több nyugati városban már bevált módszer alapján önműködő kerékpárkölcsönző rendszert építenének ki. Az első félóra ingyenes lenne, majd progresszív módon növekedne a tarifa (a második félóra egy menetjegy ára, a harmadik félóra két menetjegy ára lenne).

Kérdésünkre Merza leszögezte, hogy az elektromos buszok beszerzése és a kerékpárkölcsönző rendszer kialakítása „teljes mértékben reális elképzelés, de a fejlesztés megvalósulása természetesen függ attól, hogy sikeresen tud-e Pécs városa részt venni a pályázaton".

Siker esetén 2011. december 31-ig kell megkötni a támogatási szerződést, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy már 2012 elején megindulhat a projekt megvalósítása, ami 2013 végére be is fejeződhet.

Az önkormányzat Lisszabonnal karöltve nyújtja be pályázatát Brüsszelhez, az együttműködés konzorciumi formában valósul meg, partnerként pedig közreműködhet Valetta (Málta) és Plovdiv (Bulgária) városa is. A projektet támogatja a Levegő Munkacsoport is, amely idén januártól az egyik legjelentősebb szervezet, a Közlekedési- és Fejlesztéspolitikai Intézet elnökségi feladatait látja el.

A kötöttpályás közlekedési rendszer és az intermodális közlekedési csomópont kialakítását célzó tanulmányok elkészítésére vonatkozó közbeszerzés jelenleg előkészítés alatt áll.

Illusztráció:
egy elektromos Mercedes Conecto típusú busz.

H. L. B.