EKF: Tasnádi és Mészáros közleménye az ÁSZ-jelentésről

2008. augusztus 12. kedd 21:42

Sajtóközlemény.

A 2008. augusztus 11-én közzétett, A kiemelt - turisztikai célú - beruházások ellenőrzéséről a helyi önkormányzatoknál című Állami Számvevőszéki jelentéssel kapcsolatban számos újságírói megkeresés érkezett a Pécs2010 Menedzsment Központ Kht-hoz. A jelentéssel kapcsolatban Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Pécs2010 Kht. az alábbi sajtóközleményt adja ki.

Az ÁSZ-jelentés a 2001-2007-es éveket vizsgálta két témában: a Széchenyi Terv keretében megvalósult egészségturisztikai beruházások, illetve a Dél-Dunántúli Operatív Program Integrált Városfejlesztési akciók keretében a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa program kapcsán megvalósuló beruházások tekintetében. A jelentés 90%-ban az előbbi témát vizsgálja, a Pécs2010 beruházásaival az anyag 10%-a foglalkozik.

Pécs MJV Önkormányzata és a Pécs2010 Kht. egyértelművé kívánja tenni, hogy a megvalósult fürdőberuházásokra vonatkozó utólagos ellenőrzés megállapításai és az EKF-beruházások előkészítésére vonatkozó ajánlások a sajtóban történő interpretálás során sajnálatos módon összemosódtak, és ezúton szeretnénk a sajtó munkatársainak szíves figyelmét felhívni az EKF-re vonatkozó megállapításokra a közvélemény hiteles tájékoztatása érdekében.

Az ÁSZ-jelentés konkrét, EKF-fel kapcsolatos észrevételei:

1. „Az EKF programra fordított kiadások összetételéről sem az Önkormányzat sem a Menedzsment Központ Kht. (az Európa Centrum Kht. jogutódja) sem a Fejlesztési Kft, nem rendelkezik információkkal, mert a vizsgált években a kiadásokat nem rendszerezték."

Az EKF program pénzügyi finanszírozása teljes mértékben nyomon követhető módon három forrásból valósul meg:
- a Menedzsment Központ általános működéséhez szükséges forrásokat Pécs MJV Önkormányzata biztosítja,
- a beruházások előkészítéséhez kapcsolódó feladatok elvégzését és azok pénzügyi teljesítését a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség biztosítja,
- a kulturális programok finanszírozása pedig az OKM-mel megkötött szerződés alapján történik az OKM és Pécs MJV Önkormányzata által.

A fenti téves megállapításra minden bizonnyal az vezethetett, hogy ez a rendszer mindössze 2007-ben, tört-évben állt fenn, hiszen 2007 májusáig elkülönített szervezetben, a Pécs Fejlesztési Kft-ben folyt a fejlesztésekkel kapcsolatos munkavégzés, míg az Európa Centrum Kht-nál - más tevékenységekkel együtt, a művészeti és kulturális program-előkészítés. 2007 májusától minden EKF-fel kapcsolatos tevékenység a Pécs2010 Menedzsment Központ Kht-nál (az Európa Centrum Kht. jogutódjánál) összpontosul, tehát két intézménytől gyűjtött adatokból lehet csak a 2007. év egészére vonatkozó adatokat kinyerni. 2007 májusától, miután az EKF-fel kapcsolatos tevékenységeket egy cég végzi, pontosan követhető a finanszírozás.

Ez alapján folyamatosan hívjuk le a projekthez szükséges forrásokat. Amennyiben a pénzfelhasználás nem szabályosan, és nem a cél szerint történt volna meg, úgy a szervezetet visszafizetési kötelezettség terhelte volna, illetve nem került volna sor a további támogatások folyósítására.

2. A jelentés megállapítja, hogy az EKF Pécs 2010 projekt megvalósulása késésben van, a beruházások jelentős részénél az előkészítés a pályázatban tervezettnél lényegesen lassúbb, a megvalósítására mindössze 18 hónap áll rendelkezésre.

Az ÁSZ-jelentés összhangban van az általunk eddig is kommunikált határidőkkel, bár félreértésre ad okot a fejezet címe. Az NFÜ-vel és a DDRFÜ-vel egyeztetett és elfogadott útvonaltervünk van, pontos ütemezéssel, eddig tartjuk a tervezett határidőket. A kulturális célú létesítmények 2010 tavaszára elkészülnek, a Közterek és parkok projekt keretében már 2009-től folyamatosan adjuk át a területeket, a Zsolnay Kulturális Negyed egyetemi része 2010 nyarára készül el, igazodva az egyetemi tanév végéhez - ahogy eddig is terveztük.


3. A jelentés szerint: „A fejlesztéssel létrejövő létesítmények működtetése és annak finanszírozása nincs kidolgozva".

Az Önkormányzat által megrendelt, és az uniós források lehívásához szükséges megvalósíthatósági tanulmányoknak legfontosabb feladata és tartalma, a projektek fenntarthatóságának bizonyítása - hosszú távú működtetés és finanszírozás -, ez egyben az uniós támogatás elnyerésének alapfeltétele.

Hangsúlyozni szeretnénk, hogy ellentétben a sajtóban megjelent félrevezető megállapítással a projektek törvényes lebonyolítására vonatkozóan az EKF-program beruházásai kapcsán eddig minden esetben törvényes nyílt közbeszerzési eljárásokat folytattunk le szoros együttműködésben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel és a Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökséggel.
A mintegy 20 eljárás során semmilyen törvényességi kifogás nem merült fel, mára az uniós források lehívásához 2 befogadott projekttel rendelkezünk (Pécsi Konferencia és Koncertközpont illetve Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont) - a formai és jogosultsági követelményeknek megfeleltek a pályázatok, a források folyósításáról várhatóan szeptemberben születik döntés. Egy további pályázat már benyújtásra került, jelenleg folyik annak formai ellenőrzése, és további 3 pályázat benyújtása várható a közeljövőben, ezek előkészítése folyamatosan történik az eddigi gyakorlatnak megfelelően.

Néhány megállapítás a vizsgálat óta eltelt időszakban okafogyottá vált, többek között kinevezésre került a kormányzati koordinációért felelős Tárcaközi Bizottság, elkészült a Pécs2010 EKF program kulturális koncepciója, illetve a programokért felelős Művészeti Tanács folytatja munkáját a koncepció elkészülte után is a programok megvalósulása érdekében.


A teljes jelentés az alábbi linken érhető el:
http://www.asz.hu/ASZ/jeltar.nsf/0/6FEEDB005944932BC12574A20022634A/$File/0823J000.pdf


Tasnádi Péter,
Pécs Megyei Jogú Város, polgármester
Mészáros András,
Pécs2010 EKF program, főigazgató

Pécs, 2008. augusztus 12.

Forrás: Pécs2010 Sajtóiroda