Egyedi elektromos motort épített Fröhlich Balázs, a prototípus egyes részeit nyomtatták

2017. október 12. csütörtök 08:26

Egyedi elektromos motort épített Fröhlich Balázs, a prototípus egyes részeit nyomtatták

Több szempontból is egyedinek számít a SKART - Unique Electric Motorcycle névre keresztelt jármű. Az elektromos meghajtású motorkerékpárt egy pécsi egyetemista, Fröhlich Balázs tervezte, akit helyi, komlói és budapesti cégek is segítettek. A tervek szerint a prototípust újabb járgányok követik, de a különböző külalakú kétkerekűekből csak kis számban gyártanak majd, hogy megmaradjon azok különlegessége.

Nagy sikert aratott a Design Pécs rendezvénysorozaton Fröhlich Balázs elektromos motorkerékpárja. A jármű nem csak műszaki tartalma, hanem külalakja miatt sem nevezhető éppen tucatterméknek, gyakorlatilag minden részlete egyedileg tervezett.

- A meghajtást a hátsó felnibe integrált elektromos motor szolgáltatja, amellyel akár 180-200 kilométeres sebességre is képes lenne a jármű, ám ezt lekorlátoztuk annak érdekében, hogy megtarthassuk a segédmotoros besorolást - nyilatkozta munkatársunknak a pécsi fiatalember.

Akadtak segítők

A prototípus csaknem kétmillió forintból épült, ekkora összeget saját zsebből Fröhlich Balázs nem tudott volna a projektbe fektetni. Szerencsére vannak támogatói. A költségek mintegy 60-70 százalékát a komlói Rajnai Attila cége finanszírozta, a vázat a pécsi Sallai Imre vállalkozása készítette, illetve a szintén városunkban élő Jánossy Balázs is segítséget nyújtott motoros üzletén keresztül. A burkolati elemek 3D-s nyomtatását két budapesti szakember, Szabó Péter és Kárpáti Bence vállalta. Fröhlich Balázs hangsúlyozta, nélkülük, illetve az 50 Tehetséges Magyar Fiatal programban mentoraként tevékenykedő Molnár Imre nélkül nem készült volna el a jármű.

A motorkerékpár az előzetes kalkulációk alapján nagyjából 100-150 kilométert képes megtenni egyetlen töltéssel. A távolságot nagyban befolyásolja, hogy milyen domborzati viszonyok között közlekedik a jármű, hiszen emelkedőn nyilván többe energiát használ fel, ám amikor „üresben" gurul, képes az akkumulátor töltésére.

- A külalak és a gyártás tekintetében is egyedinek számít a motorkerékpár, ilyen vázkialakítással az egész világon nagyon kevesen foglalkoznak. Különleges a jármű abból a szempontból is, hogy a gyártás során 3D-s nyomtatást is használtunk, ilyen technológiával készült elemek alkotják a burkolat több pontját is - tudtuk meg.

Fröhlich Balázs elmondta, bíznak abban, hogy a prototípust több ilyen jármű követi majd.

A TV-ben is bemutatják

A motort a közmédia Mindenki Akadémiája című műsorában is bemutatják, az adás várhatóan október végén - november elején kerül adásba. E mellett a projektben részt vevők igyekeznek megrendelőket meggyőzni, hogy a téli hónapokban, illetve tavasz elején se álljon a munka.


- A gyártás során mindenképpen limitet határozunk meg. A tervek szerint hasonló dizájnnal legfeljebb harminc darab motort készítünk majd, mindegyiket egyedi sorszámmal látjuk el. Ezen túlmenően akár egyedi megrendeléseket is teljesíteni tudunk.

A motorkerékpárok ára 3-3,5 millió forinttól indulnak majd, egyediségtől és darabszámtól függően. Manapság egyébként nagyjából hasonló összegekért lehet elektromos kétkerekűhöz jutni.


Képünkön: Fröhlich Balázs és a SKART.

Palotás Péter