Buszbaleset: a jármű rendben volt

2008. január 23. szerda 20:48

Buszbaleset: a jármű rendben volt
Bár a múlt heti buszbaleset után a Mercedes sofőrje műszaki hibáról számolt be, a balesetet követő szakértői vizsgálatok lezárultával a héten megállapították: a tragédia nem a jármű meghibásodásából történt. A rendőrségi vizsgálat még folyik az ügyben, így a baleset körülményeinek pontos elemzése is tart.

Mint beszámoltunk róla, múlt hét elején halálos kimenetelű közlekedési baleset történt Pécsett a Kertvárosban:

„A 6-os számú helyi járatú autóbusz a Krisztina tér irányából haladt a Siklósi út irányába. Ennek során a gépkocsivezető a Maléter Pál út -Littke út kereszteződése előtt az út menetirány szerinti jobb oldalán lévő buszmegállóba kívánt beállni, megkezdte a jobbra térést, melynek során a busz motorja eddig ismeretlen okból felpörgött, a jármű a járdára hajtott, ahol elütötte a buszra várakozó egyik személyt. Az 59-éves pécsi asszony a helyszínen életét vesztette. Más a baleset következtében nem sérült meg. A gépkocsivezető meghallgatása alkalmával műszaki hibára hivatkozott. A baleset körülményeit a rendőrség igazságügyi műszaki szakértő bevonásával vizsgálja" - szólt akkor a rendőrségi beszámoló.

Az eset után egy héttel a rendőrség még nem tudott lapunk munkatársának újdonságokról beszámolni. Mint azt Takátsy Zoltán sajtóreferens elmondta, egyelőre több szálon folynak a szakértői vizsgálatok, így a rendőrség csak ezek elkészülte után tud állást foglalni.

Nem okolják a sofőrt

Információink szerint a társaságon belül megosztottak a dolgozók abban a kérdésben, hogy a buszvezetőt mennyiben terhelheti felelősség a tragédia bekövetkezése miatt. Az általános vélekedések szerint azonban a legtöbben együtt éreznek a sofőrrel, s sajnálják a történteket. Azt vallják: bármelyik pilótával előfordulhatott volna hasonló eset. A buszvezetőről annyit lehet tudni, hogy jelenleg otthon van, táppénzen - családi környezetben. A történtek nagyon megviselték, s kollégái szerint önmagát is hibásnak tartja a baleset bekövetkezte miatt.

„Egyrészt vizsgálják a baleset mechanizmusát, azaz hogy pontosan hogyan és milyen okból tért le a jármű az útról, valamint a busz műszaki állapotát. A rendőrség jelenleg is tanúkat hallgat ki, adatokat gyűjt, s várja a szakértői jelentéseket. Minden bizonnyal egy hét múlva már többet tudunk" - nyilatkozta a referens.

Annyit azonban sikerült megtudnunk, hogy a szerencsétlenség után Lakatos György műszaki szakértő is több ízben átnézte a járművet. Mint azt a Pécsi Újság.hu-nak elmondta, a jármű műszaki vizsgálatai mára lezárultak.

„Bár egy kábelhibára fény derült, később az is nyilvánvalóvá vált, hogy ez a sérülés már a baleset következménye. Máskülönben nem volt a járművel kapcsolatban olyan műszaki hiba, amely a baleset bekövetkeztéhez vezethetett volna" - mondja az igazságügyi szakértő.

A balesetet egyes vélemények szerint az okozhatta, hogy a tragédia időpontjában a Maléter Pál út sónedves volt, míg a buszmegállóban tükörjég alakult ki az éjszakai fagyok miatt.

„A helyszínelők is megállapították, hogy jeges volt az útfelület az öbölben. Ez azt jelenti, hogy még egy blokkolásgátlóval ellátott jármű esetében is szinte nulla a fékerő" - magyarázta Lakatos György.

„Hogy vizes vagy jeges az út, azt a gépkocsivezető nem tudta megállapítani. Nyilvánvalóan, a gyakorlat szerint, a sofőrök általában olyan negyven kilométer per órás sebességgel hajtanak be a megállókba, s szépen meg tudnak állni. Ha csak nedves lett volna a pálya, valószínűleg nem történik tragédia" - vélekedik a szakember.

Értelmetlen ugyan, de foglalkozni kell a „mi lett volna ha" kezdetű kérdésekkel is. Lakatos György szerint, ha a sofőr nem szedi jobbra a kormányt, összeütközött volna az éppen előtte lévő 162-es gyorsjárattal. Ebben az esetben viszont a szakértő szerint akár tömeges sérülés is történhetett volna.

„Azt kell mondani, hogy sajnálatos módon egy ember életébe került ez a baleset, a sofőr viszont sok ember testi épségét egyúttal meg is óvta" - mondja.

Az ügyben szerettük volna megszólaltatni a Pécsi Közlekedési Zrt. menedzsmentjét is, ám Bata László forgalmi igazgató csak annyit üzent sajtóreferensén keresztül, hogy a vizsgálatok és a nyomozás lezárultáig nem kívánnak nyilatkozni.

K. Z.