APEH: 36 ezren kaptak bevallási ajánlatot

2009. május 05. kedd 15:04

A Dél-Dunántúlon több mint 36 ezren kaptak bevallási ajánlatot az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivataltól a napokban.

Ebben azok az adatok szerepelnek, amelyeket a munkáltatók szolgáltattak az APEH-nek, így a személyre szabott bevallási ajánlatot mindenkinek össze kell vetnie a saját igazolásaival. Ha ez problémát okoz, az adózók az adóhivatal ügyfélszolgálatán kérhetnek segítséget. Az egyszerűsített bevallás benyújtásának határideje 2009. május 20.


Kik kaptak bevallási ajánlatot?

A Dél-Dunántúlon összesen több mint 37 ezer adózó kérte az adóhivatalt arra, hogy készítse el helyette a személyi jövedelemadó-bevallást. Ezt február 16-áig kérhették a magánszemélyek, akik közül több mint 36 ezren a napokban kapták meg az APEH bevallási ajánlatát.

A kiküldött bevallási ajánlatok száma azért alacsonyabb a leadott nyilatkozatok számánál, mert sok kérelmező nem felelt meg az egyszerűsített bevallás feltételeinek, illetve többen hibásan kitöltött nyilatkozatot adtak le. Őket az adóhivatal értesítette arról, hogy bevallásukat a „hagyományos" úton, 2009. május 20-ig adhatják le. Kis számban ugyan, de előfordult az is, hogy valaki kérte az egyszerűsített bevallást, de időközben már önadózóként leadta bevallását, így nem kapott bevallási ajánlatot.


Mi szerepel a bevallási ajánlatban?

Ha egy adózónak például munkaviszonyból származó jövedelme származott, akkor a munkáltatója az adóhivatal felé havonta, bevallásban, adatot szolgáltatott a munkabéréről, a levont járulékokról, valamint a levont adóelőlegről.

Ha ugyanez a magánszemély életbiztosítást is fizetett saját maga után, akkor a biztosítónak ugyancsak kötelezettsége a befizetett biztosítási díj után kontroll adatszolgáltatást küldeni az adóhivatal felé. Az APEH ezen adatok birtokában készítette el a bevallási ajánlatot, amely csak azokat az adatokat tartalmazza, amelyről az adóhivatalnak tudomása van.


Mit kell tenni a bevallási ajánlattal?

A kiküldött bevallási ajánlatot mindenképpen össze kell vetni az adózó birtokában lévő igazolásokkal. A magánszemély a kapott bevallási ajánlatot kiegészítheti, módosíthatja, amennyiben az ajánlatban szereplő adatok eltérnek a birtokában lévő igazolások adataitól. (Előfordulhat például, hogy a munkáltató hibás bevallást küldött be, amit még nem javított, így az adóhivatal rendelkezésére álló adatok nem azonosak a valóságos adatokkal.) Fontos megjegyezni, hogy a bevallási kötelezettség az adózót terheli, így a bevallásában szereplő adatok helyességéért is az adózó a felelős!

Ha a magánszemély úgy látja, hogy az adatok megfelelnek a birtokában lévő adatoknak, akkor nincs más teendője, mint aláírni a bevallási ajánlatot, és visszaküldeni az adóhivatalhoz. Ezzel érvényes adóbevallása lesz. Azon magánszemélyekre is ez vonatkozik, akik eltérést találtak a bevallás ajánlatban. Nekik az eltérést, módosítást fel kell tüntetni a bevallási ajánlaton és aláírva az adóhivatal felé megküldeni.

Amennyiben a bevallási ajánlattal kapcsolatban kérdésük van, az adózók akár a telefonos Contact Centerünkben (06-40/42-42-42), akár az ügyfélszolgálatainkon személyesen is segítséget kaphatnak az adóhivatal munkatársaitól.


Meddig kell visszaküldeni a bevallást?

A bevallás teljesítésének, és az adó megfizetésének határideje az egyszerűsített bevallás esetében is 2009. május 20-a. A visszaküldéssel kapcsolatban fontos, hogy csak az a magánszemély küldheti vissza elektronikus úton a bevallási ajánlatát, aki ügyfélkapus regisztrációval rendelkezik. Ha valaki az e-mail címére kérte a bevallási ajánlatot, akkor sem küldheti vissza e-mailben a bevallást, neki kinyomtatva és aláírva kell azt eljuttatnia az adóhivatalhoz.

Forrás: APEH Dél-dunántúli Regionális Igazgatósága