Akit elsodort a tánc: Pécsett láthatjuk az évad legjobb balettművészét, Szabó Mártont
2015. november 22. vasárnap 10:37

A gimnazista tanítványainál alig 15 évvel idősebb balett-táncos Szabó Márton érezhetően tudja, mit akar, s céljai eléréséhez a legjobb utat választja, azaz az állandó, kitartó alkotó tevékenységet. Nem maradt észrevétlen a tehetsége, a korábbi elismeréseket most Az évad legjobb táncművésze kitüntető cím követte. Ő volt tehát Magyarország legjobb táncosa a 2014/15-ös évadban.
Szenzációnak is ítélhetjük, hogy Bozsik Yvette táncművész, koreográfus Pécsett rendezi A hattyúk tavát, mert ő főként a saját társulatával dolgozik. Vincze Balázs meghívását fogadta el, mindenki örömére.
- Bozsik Yvette átformálta, új színt hozott a magyar tánc formanyelvébe, hogyan érzékelik ezt a próbaidőszakban?
- Őt a magyar Pina Bauschként (a német expresszionista tánc egyik megalapítója - a szerk.) emlegetik, Magyarországon Yvette forradalmasította azt a jellegzetes stílust, melyet mindmáig képvisel - mondta Szabó Márton. - Ugyanazzal az újító, egyedi erővel, mint annak idején Eck Imre a modern táncot. Yvette érdekes, karizmatikus személyiség, jó tanulni tőle. Öröm, hogy tanúi vagyunk az alkotási folyamatának, ahogy ő felépíti a darabot, izgalmas, mennyire enged minket partnerévé válnunk. A klasszikus alapokra helyezi a hangsúlyt, de a szabad táncra jellemző motívumrendszerrel gazdagítja.
- A Herceget, tehát a főszerepet táncolja A hattyúk tavában. Hogyan lehet életre hívni egy karaktert tánccal?
- A koreográfusok már látják bennünk, melyikünkben kelthetők életre a különböző karakterek. Alapos vagyok, mindig elolvasom a balett librettót, körbejárom, megtalálom a szerep ívét. Érdekes munkafolyamat.
- Másfajta stílust képvisel a nemrégiben bemutatott A Jó, a Rossz és a (Csúf) Colos című nagy sikerű előadásuk. A közönség imádja, kirobbanó sikere van a vendégjátékok során is.
- Szórakoztató műfaj, én konzervatívabb, régimódibb vagyok, a klasszikus formákhoz jobban vonzódom. Tartok a mai a rohanó, szórakoztató ipartól, megnézem, de nem annyira szeretek benne részt venni. A nézők szívesen otthon hagyják a gondjaikat, szeretnek önfeledten szórakozni, éppen ezért lassan már-már nálam is leülepedett, tudom, hogy ilyenekre is szükség van, sőt egyre inkább erre mutatkozik igény, nem a gondolkodtató darabokra.
Végzősként 2008-ban ifj. Nagy Zoltán mellett Sebestyén Csaba volt a balettmestere, ő ajánlotta Mártonnak, hogy jöjjön próbatáncra Pécsre, a Nemzeti Színházba. Vincze Balázs igazgató látva a magas, szikár fiatalembert, a benne rejlő lehetőségeket, felvette őt.
- Sok a magas táncos a pécsi társulatban...
- Az országos tánctalálkozókon ott vannak a magyar táncélet nagy együttesei, mi abban különbözünk, hogy nálunk valóban karakterek vannak, nem egy séma szerint válogatott bennünket Vincze Balázs. Mindenki teljesen más, s mégis egységet alkotunk. Mindig inkább előnynek éreztem a magasságomat, de vannak nálam magasabbak is.
Kezdettől nagy lehetőségeket kapott, első főszerepe Albert hercegé, majd az Eck Imre tiszteletére rendezett 50 éves jubileumra felújított előadáson a legendás Tóth Sándor szerepét táncolta, de sorolja Jágót az Otellóból és Don Josét a Carmenből is, ugyanilyen lelkesen szól a nem cselekményes, „csak" a táncról szóló fellépésekről is. A koreográfusok közül Vincze Balázson túl Cameron McMillan-nel is nagyon szeretett dolgozni. Az új-zélandi, de Londonban élő világhírű koreográfus már törzsvendégnek számít Pécsett, oly gyakran tér vissza.
- Cameron McMillan rendkívül dinamikus koreográfus, megkéri a táncosokat, hogy próbálkozzanak, tágítsák a lehetőségeiket, és ami megtetszik neki, azt tovább fejleszti, érdekes munkafolyamat. Munkamódszerének meghatározó eszköze az improvizáció. Nehezen indul, de jó a végeredmény. Nem erőlteti ránk saját elképzeléseit, hanem az emberből, a táncosból építkezik. Mindenütt a világban elterjedt, hogy a táncosok mozgásanyagából építik fel a darabot. Egyik igazán kedves szerepem Hádész, az Alvilág Istene. Cameron kérte, hogy mozdulatokon keresztül közvetítsem a szerepet. Erős tartást, magabiztosságot kell képviselnem, egy letisztult, elegáns karaktert jelenítek meg, tehát nem mutatom, hanem élem ezt az erőt feszes, kitartott, kimért mozdulatokkal.
- Még nem kísértették egy külföldi ajánlattal?
- Nem, de még régen volt egy álmom, egy ábrándom, hogy talán egyszer. De mivel kicsit tartózkodóbb vagyok az átlagnál, szeretek kapaszkodni, valahova tartozni, ezért nem szerettem volna soha váltani.
Névjegy
Szabó Márton Budapesten született 1988-ban. 2008-ban végezte el a Táncművészeti Főiskolát, majd a Pécsi Balett társulatához szerződött, idén átvette Uhrik Dórától a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola tánctagozatának vezetését is. Nős, tavaly házasodott, felesége Kerner Viktória, a Szolnoki Szigligeti Színház táncművésze, Pécsett élnek.
- Hogy jött a tánc az életébe?
- A bátyámmal a fővárosi színházakban voltunk gyerekszínészek, előtte reklámfilmekben szerepeltünk. Tagjai voltunk az Operaház gyerekkórusának is, ahol egy lány a kórusban társastáncolt. Felvételizni akart a főiskolára, mondta, kísérjem el, én megtettem. Őt nem vették fel, engem igen. Akkor minden mást abbahagytam, csak a tánc volt. Visszagondolva nem is tudom szakaszokra osztani az életemet, mert sodort a tánc. A szakma megtanít hamar felnőtté válni, erő kell ahhoz, hogy ne inogjon meg bennünk az elhivatottság.
A két Szabó-fiú hasonló pályát választott, a bátyja színész, énekes. Szerencsés módon a szülők sem akartak mást, mint boldognak látni gyerekeiket, ezért nem szóltak bele a döntéseikbe. Márton minden nap a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskolában kezdi a napot, mert ettől a tanévtől ő a tánctagozat vezetője. Elődei között említhetjük Uhrik Dórát, aki több évtizeden keresztül látta el ugyanezt a feladatot.
- Már korábban is tanított, de itt sok a papírmunka, ahogy említi, mégis van rá lehetősége, hogy gyakorlati órákat is tartson. Van tekintélye a tanítványok előtt?
- Emelés óráim vannak, tehát a duett táncok technikáját tanítom. Sokat követelek, nem szeretem a fegyelmezetlenséget. De még keresem az egyensúlyt, meghallgatom a véleményüket. Figyelnünk kell arra, hogy a tehetségeket felkaroljuk, és már korán lehetőségeket adjunk a színházban és máshol a bizonyításra. Fontos az, hogy a gyerekeket rögtön arrafelé tereljük, ami számukra legjobb lehet, ezzel lehetőségeket és célokat adva nekik.
- Zavarba ejtő díjesővel kezdte, s így is folytatta pécsi pályáját.
- 2010-ben voltam a legígéretesebb pályakezdő az országban, aztán társulati díjat kaptam, társaim titkos szavazással úgy látták, hogy megérdemlem, majd elnyertem a Fülöp Viktor ösztöndíja,t és most 2015-ben Az évad legjobb férfi táncművésze lettem.
- Hogyan lehet saját magunkkal megbeszélni, hogy ne legyünk beképzeltek, ne szálljunk el saját magunktól?
- A nagy öröm után erős stresszt érzek, mert folyton arra gondolok, nekem ennek meg kell felelnem, nekem még jobbnak kell lennem. Motiváló erő. A kis hétköznapi helyzetekben is felemel, mikor csüggednék, azt mondom: de hiszen én voltam az év táncosa, nem engedhetem meg magamnak, hogy fáradt legyek és feladjam ezt a gyakorlatot.
Hárságyi Margit - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Ennyi volt: leállnak a pogányi...
- Megható levelet írt egy pécsi szülő a...
- Vádat emeltek egy baranyai drogbanda...
- Sörimádók, figyelem: szombaton irány...
- Nyoma veszett egy 16 éves lánynak...
- Több mint egy hónapja hiába keresnek...
- Pénteken lesz a virágvásár a Kossuth...
- Elvonul a vihar, pénteken már...
- Tűz ütött ki egy komlói társasház...
- Nem várható a koronavírus-fertőzések...