A turisták szerint ez a kultúra, és nem a mediterrán hangulatok városa

2014. február 15. szombat 19:10

A turisták szerint ez a kultúra, és nem a mediterrán hangulatok városa

A tavalyi év végén készült el a pécsi Turisztikai Desztináció Menedzsment (TÉDÉEM) - azóta Irány Pécs! elnevezésű - cég által készített, a 2013-as esztendőre vonatkozó vendégkör-felmérés. Ilyen jellegű kutatások már korábban is voltak. Céljuk, hogy a minél több turistát Pécsre csábítani igyekvő társaság pontos képet kapjon róla, azok milyen motivációk, információk alapján keresik fel a baranyai megyeszékhelyet. A legutóbbi felméréshez képest alapvető változás, hogy míg 2011-ben a látogatók főleg egyetemvárosként tekintettek városunkra, addig tavaly már állítólag a Zsolnay névvel azonosították Pécset.

2013 őszén készült el az a legújabb vendégkör-felmérés, ami a Pécsre látogató vendégek között végzett kutatás eredményeit hivatott feldolgozni. A még a TÉDÉEM Kft. által megkezdett, de az eredményeket a Irány Pécs! által hasznosítandó kutatás során egyebek mellett arra voltak kíváncsiak a szakemberek, hogy kik, milyen célból, milyen információk alapján keresték fel Pécs városát.

Már nem csak androidon megy a Visit Pécs!

A Visit Pécs! mobil alkalmazás a korábbi androidos platform után már Iphone-verzióban is elérhető, és további fejlesztések várhatók.

- Szeretnénk tematikus túrákkal bővíteni az applikációt, így például a török kori emlékeket bemutató vagy Zsolnayval kapcsolatos tematikus látogatásokat is elérhetővé tenni. Mindenesetre eddig pozitívak a visszajelzések, amelyeknek reményeink szerint már tavasztól meglesz a látható eredménye - fogalmazott a projektmenedzser.

Vágvölgyi Réka projektmenedzser a Pécsi Újság.hu érdeklődésére azt mondta, hogy 1100 fős, reprezentatív felmérésük keretében a városba érkező turistákat kérdezték meg, a válaszadók hetven százaléka magyar, a maradék külföldi vendég volt.

- Arra voltunk kíváncsiak, hogy honnan, milyen célból érkeznek hozzánk, milyen módon szereznek információkat Pécsről, milyen szolgáltatásokat vesznek igénybe és mennyire elégedettek azokkal.

A menedzser szavaiból kiderült, hogy a turisták manapság elsősorban saját ismeretségi körükből szerzett ismeretek és ajánlások révén érkeznek Pécsre, ezt az interneten való információszerzés követi. A szakember szerint egyre kevesebben tájékozódnak Péccsel kapcsolatban utazási prospektusokból, útikönyvekből, különböző kiadványokból és a turisztikai vásárok kínálata sem meghatározó napjainkban.

A főleg család- és baráti látogatásra, valamint a kulturális és történelmi emlékek felkeresésére irányuló városlátogatások során az utóbbiak közül első helyen az egyházmegye értékeire kíváncsiak a vendégek, másodsorban a török kori emlékekre, harmadjára a világörökségi helyszínekre, végül a Zsolnay-negyedre.

- A legutóbbi, 2011-ben készült felméréshez képest változást jelent, hogy míg három évvel ezelőtt Péccsel kapcsolatban elsőként az egyetem, majd a Mecsek, a székesegyház, végül a Dzsámi volt az a szó, ami eszükbe jutott a turistáknak, addig legutóbb első helyen a Zsolnay nevet említették, utána a Mecsek, az egyetem, a Dzsámi, az EKF és a TV-torony következik. Ez azt jelenti, hogy némileg megváltozott az idegenből jöttek Péccsel kapcsolatos asszociációi - mondta a turisztikai cég munkatársa.

Érdekesség, hogy a "mediterrán hangulatok városa" szlogen a magyar vendégek számára átjön, míg a külföldiek nem igazán hallottak róla vagy foglalkoznak vele. Ők továbbra is inkább a kultúra városaként tekintenek Pécsre.

Némileg meglepő, hogy a külföldiek első helyen említik az igénybe vett szolgáltatásokkal kapcsolatban a vendéglátás és a gasztronómia magas színvonalát, de a város kinézetével, "ápoltságával" is elégedettek. Nincsenek azonban kibékülve a parkolással és a közbiztonsággal.

H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva