Több mint 70 kérdés az Alstom Metropolis metrókocsik ügyében
2010. június 23. szerda 14:57
A képviselők szerdán Budapesten tartott sajtótájékoztatóján azt mondták: a szerződés és a metrókocsik műszaki állapotával kapcsolatban is több probléma merült fel. A Fidesz többek között azt szeretné megtudni, igaz-e, hogy a BKV több alkalommal is olyan változtatásokat kért, amelyek könnyítették a gyártó dolgát, illetve igaz-e az, hogy a kocsik átjáró magasságát 200-ról 180 centiméterre csökkentették. Ha ez így van, akkor ki járult ehhez hozzá? - kérdezte György István. Hozzátette, korábban a Bombardier cég ajánlatát emiatt utasították el.
Wintermantel Zsolt szerint az Alstomnak sem a szerelvényre, sem a részegységekre nincs referenciája, ennek ellenére 15 ezer kilométeres próbafutásokat kértek tőlük az ilyenkor szokásos 50-100 ezer helyett. Ennek legnagyobb részét, 14 ezer kilométert Franciaországban teljesítettek úgy, hogy magyar szakember nem látta, az itthoni ezer kilométert pedig nem tudják lefutni hiba nélkül - mondta a képviselő.
Emondta azt is, az Alstom az eredeti szerződésben vállalta szerelvények önműködő csatolásának lehetőségét is, de ezt az Alstom egyelőre nem oldotta meg.
A fideszes politikus kitért arra is, hogy az előírás szerint két, egymást független fékberendezésnek kellene működnie a szerelvényen, e helyett a két fékrendszert egy szoftver irányítja, amely ha meghibásodik, akkor mindkét fékrendszer működésképtelen lesz.
György István az MTI kérdésére válaszolva elmondta, a szerződésbontás kockázatait a jelenlegi városvezetésnek kell felmérnie. Úgy vélte ugyanakkor, hogy a szerződésbontásnak "katasztrofális" következményei lesznek, de az emberek biztonságát nem szabad veszélyeztetni.
Emlékeztetett arra, hogy az Alstom 2006-ban kapta a megbízást a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására. A 2-es metróvonal új szerelvényeinek május 30-án forgalomba kellett volna állniuk, de még a típusengedélyt sem tudták megszerezni azokra - mondta.
Kitért arra is, hogy a BKV már 30 milliárd forint előleget átutalt, de az Alstom a szerződés szerint legfeljebb 10 százalékos kötbért fizethet, amit már elértek.
(mti)
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Hatalmasat bukta lett a vége egy...
- Rókát látott Pécsett? Nincs ezzel...
- Pécsi Arcok - Koltai Dénes: "A tanári...
- Motoron gurultak a pécsi Mikulások a...
- Megint szólnak: erre járnak majd a...
- Jelentősen szigorodtak az alkalmi...
- Gomolyfelhőkből érkezhetnek záporok,...
- Három éve várja a vevőket az új pécsi...
- Újabb visszaéléssel vádoltak meg egy...
- A rendőrség szerint nem igaz, hogy...